پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص209

(اجاره كرده‌ام) در حدود 20 الى‌ 24 كيلو متر فاصله دارد و هر روز اين مسير را طى‌ مى‌كنم و همچنين قصد توطن هم در تهران نكرده‌ام نماز و روزه‌ام چگونه است؟.

ج – در فرض سؤال اگر در بين ايامى‌ كه در تهران اشتغال به تحصيل داريد ده روز را در يك محل نمى‌مانيد و در بين نه ماهى‌ كه اشتغال داريد گاهى‌ به اراك مراجعه مى‌كنيد در اراك هم ده روز مستمرا نمى‌مانيد، نماز شما تمام است و روزه را بايد بگيريد.

س 42 – اينجانب متولد و ساكن اصفهان هستم و مدت دو سال است كه به محل كارم در شهر كرد كه واقع در يكصد كيلو مترى‌ اصفهان است همه روزه رفت وآمد مى‌نمايم و در مدت گذشته نمازها را در آنجا شكسته بجاى‌ آوردم و در مورد روزه نيز به حكم مسافر عمل مى‌نمودم.

ولى‌ امسال در ايام ماه مبارك رمضان، از استفتائى‌ كه از حضرتعالى‌ شده بود با خبر شدم كه مى‌بايست در آنجا نماز را تمام بخوانم و روزه بگيرم.

تكليف در مورد نمازها و روزه هاى‌ مدت دو سال گذشته چيست؟.

ج – در فرض سؤال نمازهائى‌ را كه شكسته خوانده‌ايد و روزه هائى‌ را كه افطار نموده‌ايد بايد قضا كنيد.

س 43 – لو سكن المهاجر من وطنه من جهة الحرب في محل يبعد من البلد مسافة شرعية وكان مضطرا للوصول إلى‌ البلد لشراء لوازمه الضرورية أو لمعالجة مريضه في كل أسبوع مرة أو أكثر فما حكم صلاته وصيامه في محل سكناه؟ ج – في فرض السؤال، لو طالت المدة بمقدار معتنى‌ به مثل أربعة أو خمسة أشهر مثلا والحال هذه فصلاته تامة ويجب عليه الصيام.

س 44 – دائم السفرى‌ بعد از ماندن ده روز در وطن، در سفر اول جنسى‌ ازوطن به كرج كه فاصله بيش از هشت فرسخ است مى‌برد، وچون جنس در آنجا بفروش نمى‌رود آنرا به طهران مى‌برد، آيا بطهران بردن سفر دوم است يا خير؟.

ج – سفر اول، از وطن به مقصد است و از آنجا به مقصد ديگر، سفر دوم محسوب است و بايد نماز را تمام بخواند.

س 45 – بنده شغلم پرورش زنبور عسل مى‌باشد ودر سال مدت هشت ماه