پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص190

س 259 – در تعقيب نماز كه آية الكرسى‌ مى‌خوانند، آيا روايت يا مدركى‌ هست كه انگشتان بر ديدگان گذارد؟ يا بصورت عادى‌ همانند ساير تعقيبات خوانده شود؟.

ج – در كتاب جنات الخلود تحت عنوان وجع العين از قول معصومين عليهم السلام منقول است كه دست را روى‌ چشم گذاشته و آية الكرسى‌ را بقصد استشفاء بخواند.

س 260 – اگر كاركنان دولت، در ساعات ادارى‌، كار را ترك ونماز واجب اقامه كنند، چنانچه ترك كار بدون اجازه مسئولين ذيربط باشد و يا اين كه در وقت ادارى‌ كارى‌ هم وجود نداشته باشد و بعضى‌ از كاركنان در حال بيكارى‌ و انتظار پيدايش كار به سر ببرند، از نظر شرع مقدس اقامه نماز در موارد فوق چه صورت دارد؟.

ج – اگر در ساعت ادارى‌، كارى‌ نداشته باشند، نماز خواندن مانعى‌ ندارد وچنانچه كار ادارى‌ داشته باشند و اقامه نماز مزاحم كار باشد بدون اجازه متصديان، ترك كار جايز نيست.

والله العالم.

س 261 – آية الكرسى‌ كه در نماز وحشت و نماز غدير، قرائت آن وارداست تا كجا بايد تلاوت گردد؟ تا وهو العلى‌ العظيم يا تا هم فيها خالدون؟.

ج – ظاهرا آية الكرسى‌ تا وهو العلى‌ العظيم كافى‌ است والله العالم.

س 262 – شخصى‌ نمازش را خوانده ولى‌ بجهت عدم حضور قلب اگر بخواهد دو مرتبه بخواند رجاءا واحتياطا چه صورت دارد؟ جائز است يا خير؟.

ج – جواز اعاده مشكل است، مگر اين كه بار دوم به جماعت باشد.

س 263 – موقعيكه نماز مى‌خوانم غالبا در فكر و خيالات ديگر هستم و نمى‌توانم حواس خود را بطرف ايزد يكتا جلب نمايم لذا مرا راهنمائى‌ فرمائيد.

ج – حضور قلب و توجه در حال نماز، مراتب دارد و حاصل نشدن آن به علتهاى‌ متعددى‌ است كه بايد شخص، بتدريج، آنها را بر طرف كند.

و مخصوصا توجه به عظمت و بزرگى‌ خدا و اين كه همه، نياز به خداوند دارند و همه نعمتها از او است، و اين كه بنده وقتى‌ به كمال مى‌رسد كه در درگاه او، عرض نيز و حاجت