پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص183

(سلام) چنانكه الآن معمول است يا بگويد (عليك السلام)، نمازگزار بايد عين گفته او را جواب بدهد يا نه؟.

ج – اگر بلفظ (عليك السلام) بر نمازگزار سلام كرد جائز است عين عبارت او را جواب دهد و جائز است كه بگويد (السلام عليك) و مستحب است كه نماز را بعد از اتمام، اعاده كند و اگر بلفظ (سلام) فقط بوده مخير است كهبگويد (سلام عليك) يا فقط (سلام) را بگويد و (عليك) را تقدير بگيرد.

س 228 – شخصى‌ در نماز يا غير نماز است، اگر ديگرى‌ وارد شود و بجاى‌ ( سلام عليكم ) بگويد (سلام) آيا جواب آن لازم است يا نه؟.

ج – بلى‌ جواب لازم است.

س 229 – كسى‌ كه در اثناء نماز به او سلام مى‌كنند و معلوم نيست سلام صحيح بود يا از سلامهاى‌ مردم عوام كه غلط است آيا جواب دادن بر او واجب است يا نه؟.

ج – بايد جواب آنرا بدهد.

س 230 – شخصى‌ از درب وارد مى‌شود سلام مى‌كند چند نفرى‌ نشسته و مشغول صحبت هستند ولى‌ متوجه سلام اين شخص نمى‌شوند، شخص ديگرى‌ كه در همان نزديكى‌ مشغول نماز است متوجه مى‌شود، آيا وظيفه دارد كه جواب سلام دهد يا خير؟.

ج – در فرض سؤال اگر نمازگزار بداند كه خودش تنها يا با ديگران مقصود به سلام بوده واجب است جواب دهد و نماز او صحيح است و اگر جواب ندهد گناه كرده ولى‌ نمازش در اين صورت هم صحيح است و چنانچه بداند كه او مقصود به سلام نبوده يا شك كند نمى‌تواند جواب سلام را بدهد.

س 231 – اذا كان المصلى‌ مع جماعة، فسلم عليه من يقصده دون غيره فهل يجب على‌ المصلى‌، نفسه، الرد.

سواء كان الآخرون مشغولين بالصلوة ام غير مشغولين؟.

ج – لو علم المصلى‌ انه المقصود دون غيره وجب عليه الرد.

س 232 – اگر زنى‌ به نمازگزار سلام دهد و بگويد ( سلام عليكم ) آيا نمازگزار هم مى‌تواند در جواب، ( سلام عليكم ) بگويد يا خير؟