پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص175

ج – جائز است مگر آن كه روى‌ آن را شيشه، كار كرده باشند.

س 196 – گاهى‌ كه انسان به سجده مى‌رود و پيشانى‌ را روى‌ مهر مى‌گذارد حس مى‌كند كه چيزى‌ روى‌ مهر است و پيشانى‌ را مى‌خراشد وزحمت مى‌دهد اكنون پيشانى‌ را بلند كردن – براى‌ رفع مانع – جائز است يا نه؟.

ج – اگر بمقدار لازم، پيشانى‌ بما يصح السجود عليه رسيده بهمان حال، سجده را تمام كند و اگر نرسيده، بنحوى‌ آن شيى‌ء را با دست، كنار بزند بطورى‌ كه سر بلند نشود و اگر ناچار است از اين كه سر را بلند كند نماز باطل است و در ضيق وقت بهمان حال، سجده را تمام كند.

س 197 – اغلب در روى‌ سجاده‌هاى‌ نماز، عكس بارگاه و غيره نقش نموده‌اند و يا مهر نماز كه در روى‌ آن عكس بارگاه و يا عكس يك دست است و يا اين كه نوشته‌اند مثلا تربت اقدس – مشهد مقدس و غيره، آيا روى‌ آن سجاده‌ها و با آن مهرهاى‌ نوشته‌دار نماز جائز است يا نه؟.

ج – نماز اشكال ندارد ولى‌ چون ممكن است بعضى‌ از مغرضين از مخالفين كه همواره در مقام افتراء و تهمت بشيعه هستند ارائه نمايند كه اينها (العياذ بالله) بر گنبد مشاهد، سجده مى‌كنند بهتر است جانماز ساده و بى‌ پيرايه، و مهر بدون نقش و نوشته تهيه كنند كه هم زبان مغرضين بسته شود و هم نظر بر آن، سبب اغتشاش حواس و بهم خوردن حال حضور قلب نشود.

س 198 – پير مرد و مريضيكه در اثر درد كردن سر زانويش چنانچه در سجده بخواهد بخاطر رعايت نمودن سجده بر مواضع هفتگانه سر انگشتان بزرگ پا رابر زمين بگذارد پس از سجده ديگر قادر به نشستن نخواهد بود آيا در اين حالت مى‌تواند چهار زانو نشسته و سر انگشتان بزرگ پا را بر زمين نگذارد وسجده كند يا خير؟.

ج – در فرض سؤال چهار زانو نشستن مانعى‌ ندارد ولى‌ باز هم ممكن است در حال سجده سر انگشتان بزرگ را روى‌ زمين گذارد و اگر به هيچ وجه ممكن نيست سر انگشتان بر زمين گذاشته شود تكليف بوضع آنها ساقط است.