پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص171

س 178 – شخصى‌ مدتى‌ نماز خوانده و با مراجعه، معلوم شده كه نمازش غلط بوده، قضا كردن نمازهائيكه بغلط انجام داده لازم است يا خير؟.

ج – اگر متمكن از صحيح خواندن بوده و غلط خوانده بايد قضاء آنها را بجا آورد و همان اندازه‌ايكه خبره بگويد صحيح است، كافى‌ است.

جهر و اخفات س 179 – در نماز ظهر و عصر، غير از حمد و سوره، در اذكار ديگر هم بايد اخفات نمود يا نه؟.

ج – اخفات فقط در حمد و سوره واجب است.

س 180 – آيا نماز ظهر روز جمعه را جهرا مى‌توان خواند؟ حكم مسأله را در صورت اتيان ظهر به فرادى‌ يا بجماعت روشن فرمائيد.

ج – قرائت نماز ظهر روز جمعه مستحب است جهرا باشد اگر مصلى‌ فرادى‌ نماز بخواند و اگر جماعت باشد مستحب است امام جهر در قرائت بنمايد.

س 181 – در نماز اخفاتيه در حمد يا سوره، يك كلمه را اگر آهسته بخواند خوب صحيح ادا نمى‌شود و اگر مختصرى‌ بلند تر بخواند صحيح ادا مى‌شود همچنين بعكس، بنظر مبارك حضرتعالى‌ چه صورت دارد؟ صحيح است يا خير؟.

ج – بعيد نيست جواز اخفات در موضع جهر وجهر در موضع اخفات در مواردى‌ كه اداء حروف كلمه بنحو صحيح متوقف بر آن باشد و احوط تكرار نمازاست.

ركوع و قيام متصل به ركوع س 182 – در توضيح المسائل مى‌نويسند اگر ركوع را فراموش نمايد و پيش از آن كه بسجود برسد يادش بيايد بايستد و بعد بركوع رود و اگر در حال خميدگى‌ به ركوع برگردد نمازش باطل است وتفصيلى‌ قائل، نشده‌اند.

لكن در بعضى‌ از رساله‌ها تفصيلى‌ قائلند باين نحو كه اگر كسى‌ ركوع را فراموش نمود و رفت به سجده و هنوز به سجده نرسيده، برگردد و ركوع را بجا بياورد پس اگر يادش هست كه براى‌ سجده خم شده بايد راست بايستد و براى‌ ركوع، خم شود و اگر يادش هست كه براى‌ ركوع، خم شده و در اثناء خم شدن سهوا براى‌ سجده رفته، در حال