پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص164

نموده دو ركعت نمازى‌ را كه واجب است بين الطلوعين بجا آورد، و اشتباها اسم آن را مغرب، تصور كرده و بعد اسم آن يادش آمده، نمازش، صحيح است و اگر جدا سه ركعت نماز مغرب را قصد نموده نمازش باطل و عدول، صحيح نيست و بايد نماز صبح را از اول، شروع نمايد.

س 146 – آيا كسيكه نماز ظهر و عصر را نخوانده در وقت عصر از روى‌ غفلت، قصد نماز ظهر را مى‌كند و در بين نماز مى‌فهمد كه وقت مختص به عصر است مى‌تواند نيت را به نماز عصر برگرداند؟.

ج – نمى‌تواند.

بلكه نماز را قطع كند و به نيت نماز عصر، وارد نماز شود.

س 147 – در رابطه با مسأله استدامه نيت، اگر در بين نماز، حالت غفلتى‌ براى‌ مصلى‌ پديد آيد و نداند در حال خواندن چه نمازيست، فريضه يا نافله، اداء يا قضاء، نماز خود يا نيابتى‌، و پس از لحظه‌اى‌ يادش بيايد آيا بخاطر اين ذهول و غفلت نماز اشكال پيدا نمى‌كند؟.

ج – نماز باطل نيست ولى‌ در حال غفلت بقصد مافى‌ الذمه قرائت وذكر را بگويد.

تكبيرة الاحرام

س 148 – موقعى‌ كه انسان در صحت تكبيرة الاحرام شك دارد يا واقعا غلط ادا كرده و دوباره مى‌خواهد تكبير بگويد اگر دومى‌ را بلا فاصله، پس از اولى‌ بگويد و بين آن دو با پشت به قبله كردن فاصله نيندازد آيا صحيح است يا خير؟.

ج – بايد از تكبيرة الاحرام دوم نيز صرف نظر نموده و مجددا تكبيرة الاحرام بگويد.

س 149 – اگر در هنگام تكبيرة الاحرام بانسان تنه بزنند و با آن تكان بخورد وظيفه چيست؟.

ج – در فرض مذكور اين نماز را تمام كند هر چند وجوبش معلوم نيست و بعد آن را اعاده كند.

قرائت و ذكر س 150 – هر گاه در حال قرائت، اخلاط سينه جلوى‌ صوت را بگيرد كه از