پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص161

قبله

133 – چند سال است مسجدى‌ بنا شده و قبله او را مستقيم دانسته‌اند، اكنون با قبله نماى‌ رزم آرا كه جديدا ساخته شده مطابقت ندارد تكليف چيست؟.

ج – با تمكن، واجب است تحصيل علم به قبله و در صورت عدم تمكن از علم، تحصيل ظن اقوى‌ مقدم است و بعيد نيست فعلا ظن حاصل از قبله نماى‌ رزم‌آرا، از ميزانيكه بنظر علماء سابق (قبل از احداث آلات جديده) بوده اقوى‌ باشد.

لكن در بعيد، مقدارى‌ تيامن و تياسر مضر نيست چون در بعيد، قبله، وسعت دارد.

س 134 – هر گاه خانه كعبه را فرضا زمينش را بكنيم، بصورت عمودى‌ پائين برويم، از آن طرف زمين سر در خواهد آورد، حال اگر نمازگزار از خانه كعبه بسيار دور باشد مثلا در جزاير اقيانوس كبير باشد ولى‌ باين امتداد كعبه فرضى‌ نزديك باشد، آيا بايد رو به كعبه حقيقى‌ نماز بخواند، يا رو باين امتداد كعبه، با فرض اين كه هر گاه شخصى‌ در مكه در چاه عميقى‌ نماز بخواند، و رو به امتداد كعبه باشد و رو به عين آن نباشد نمازش صحيح است؟.

ج – در هر جاى‌ زمين كه بطرف كعبه مشرفه نماز خوانده شود، نماز صحيح است، چون از تخوم زمين زير كعبه تا عنان سماء فوق كعبه در حكم كعبه است و فرقى‌ نيست كه نمازگزار مقابل خود كعبه باشد يا زمين زير كعبه، يا فضاى‌ فوق كعبه.

اذان و اقامهس 135 – در بين اذان و اقامه، جائز است فصل به كلمات آدمى‌ و بعضى‌ از دعاها يا عباراتى‌ مثل اين كه بين دو حى‌ على‌ الصلوة بگويد (ان الصلوة تنهى‌ عن الفحشاء والمنكر) يا نمى‌شود و فقط همين عبارات اذان و اقامه را بايد گفت؟.

ج – فصل بين اذان و اقامه به كلمات آدمى‌ ننمايند و قرآن يا دعا اگر طولانى‌ نشود مضر نيست لكن بقصد ورود نخوانند.

س 136 – بلندگوى‌ مسجد، بوسيله نوار ضبط صوت، اذان را پخش مى‌كند آيا جائز است كه با همان اذان نوار، نماز بخوانند و يا بايد اذان ديگر گفت؟.