مجمع المسائل-ج1-ص160
امروزه معمول شده است، و روسرى و لباس گشاد جاى چادر را مىگيرد يا خير؟.
ج – براى نمازگزار اگر زن است لازم و شرط است ساترى كه او را در حين نماز بپوشاند و شرط نيست ساتر خصوص چادر باشد.
اگر چه بهتر است خصوصا اگر بدون چادر حجم بدن نمايان باشد بلكه سزاوار است كه چادر در نماز ترك نشود و همچنين در غير نماز، چون در ايران و بعض بلاد اسلامى چادر جزء شعائر است.
س 129 – محبوس هر گاه بداند لباسش غصبى است، بايد چگونه نماز بخواند و هر گاه نداد غصبى است يعنى نتواند مطلع شود چطور؟.
ج – در فرض سؤال اگر لباسش منحصر به مغصوب باشد واجب است احتياط كند يعنى يك مرتبه برهنه و يكمرتبه در لباس مغصوب نماز بخواند، و با فرض شك اگر مسبوق به علم به غصبيت نباشد نماز در همان لباس صحيح است.
محمول متنجس در نماز
س 130 – دندانهاى مصنوعى گاهى بواسطه خون دهان يا سبب ديگر، نجس مىشود و انسان فراموش مىكند آن را تطهير نمايد، و با همانحال نماز مىخواند.
نمازش صحيح است يا نه؟.
ج – اگر ظاهر دهان، پاك باشد نمازش صحيح است.
س 131 – مادريكه مشغول خواندن نماز است و بچه خود را ناراحت مىبيند در صورتيكه بيشتر يا تمام بدن آن بچه نجس است مىتواند جهت تسلى، او را در آغوش بگيرد يا نه؟.
ج – اگر لباس ساتر متنجسى كه بشود به تنهائى با آن ستر عورت كرد و يا عين نجاست همراه بچه نباشد مانعى ندارد.
س 132 – محمول متنجس كه ساتر عورت نباشد مثل جوراب كه بدماء ثلاثة (خون حيض و نفاس و استحاضه) و يا به نجسى، متنجس شده باشد نمازخواندن با آن جائز است يا نه؟.
ج – اگر عين نجاست، در آن نباشد جائز است.