پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص159

با آن فعلا اشكال ندارد.

س 124 – نماز خواندن بدون كلاه، كراهت دارد يا نه؟.

ج – كراهت نماز خواندن با سر باز بنظر نرسيده.

س 125 – لقد اشتهر بين الناس ان العمامة السوداء مختصة باولاد فاطمة عليها سلام ولا يجوز لغيرهم مطلقا فهذا، صحيح ام لا وعلى‌ الصحة هل لها اساس من نص او حديث او دليل آخر فما هو بينوا توجروا؟.

ج – لبس العمامة مستحب ولا سيما في حال الصلاة، والنبي الاكرم صلى‌ الله عليه وآله واولاده الائمة عليهم السلام كانوا يلبسونها والالوان تابعة للعرف كما في العصور المتأخرة عنهم عليهم السلام.

س 126 – كسى‌ كه علم اجمالى‌ دارد كه يا لباس خودش نجس است و يا مثلا لباس همسايه‌اش، مقتضاى‌ قاعده نسبت به هر كدام، شبهه بدوى‌ است ولى‌ اگر مثلا آن جامه را از همسايه خريدارى‌ نمايد حال اگر يك نماز را با هر دو لباس بخواند بطلان آن نماز معلوم است ولى‌ اگر دو نماز با آن دو لباس بخواند يعنى‌ يك نماز با يك لباس و نماز ديگر با لباس ديگر بخواند آيا چنين علم اجمالى‌ منجز است و يا هر دو نماز، صحيح است و نسبت به هر يك شبهه بدوى‌ است؟.

ج – در فرض سؤال، علم اجمالى‌، منجز است پس اگر دو لباس را بپوشد و نماز بخواند بطلان نماز، يقينى‌ است و نماز در يكى‌ از آن دو جامه، محتمل البطلان است وموجب برائت ذمه نمى‌شود و اگر ظهر را در يكى‌ بخواند وعصر را در ديگرى‌، نماز عصر، يقينى‌ البطلان و نماز ظهر، محتمل البطلان است و موجب برائت ذمه نيست و اگر يك نماز را يك مرتبه در يكى‌، و مرتبه ديگر در ديگرى‌ بخواند يقين حاصل مى‌شود كه در لباس طاهر، نماز خوانده وصحيح است.

س 127 – زن در حمام است و وقت تنگ است اگر بخواهد بيرون بيايد و ساتر، تهيه كند وقت مى‌گذرد.

آيا مى‌تواند برهنه نماز بخواند؟.

ج – در صورتى‌ كه وقت، بقدرى‌ ضيق است كه اگر بخواهد ساتر، تهيه نمايد نماز قضاء، مى‌شود برهنه نماز بخواند.

س 128 – آيا مى‌شود بدون چادر اقامه نماز شود يعنى‌ با روسرى‌ كه