پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص157

ج – در فرض سؤال كه زمين مزبور براى‌ انتفاع در جهت مخصوص بوده آن را جزء صحن مسجد قرار دادن كه منافى‌ با آن جهت است جائز نبوده و حكم مسجد را ندارد و لكن نماز خواندن در آن مكان مانع ندارد.

والله العالم.

س 115 – چند سال قبل كليميان خرم آباد باسرائيل مهاجرت نمودند.

فعلا فقط دو خانوار از آنها باقى‌ است و كنيسه‌اى‌ از كليميان باقى‌ مانده كه بعلت عدم استفاده، بواسطه نبودن يهوديها تدريجا، مخروبه گرديده و اكنون محل تجمع معتادين شده است تكليف چيست؟.

ج – معابد مذكوره، در حكم مساجد مسلمين است، مؤمنين آنجا را مسجد قرار دهند و احكام مسجد بر آنجا جارى‌ مى‌شود.

س 116 – اگر شخص جنب، براى‌ شغلى‌، مانند بنائى‌ و نقاشى‌، داخل مسجد شود، اجرتى‌ كه مى‌گيرد چه صورت دارد؟.

ج – نظر به اين كه توقف جنب در مسجد حرام است، نقاشى‌ يا بنائى‌ جنب، در مسجد كه مستلزم توقف است نيز حرام و بنابر اين مزد او نيز حرام است بدليل اين كه (ان الله اذا حرم شيئا حرم ثمنه) و همچنين استيجار جنب براى‌ بنائى‌ يا نقاشى‌ مسجد باطل است.

س 117 – آيا در بناء مسجدهاى‌ سنيها، مى‌توانيم كمك بكنيم يا خير؟.

ج – بلى‌ در بناء مسجد مى‌توانيد كمك كنيد.

لباس نمازگزار

س 118 – عينكى‌ كه دسته آن مخلوط بطلا است يا آن كه داخل آن، طلا و روى‌ آن برنج است نماز خواندن با آن چه صورت دارد؟.

ج – اگر دسته آن مخلوط بطلا است بنحوى‌ كه ظاهر باشد، نماز در آن براى‌ مرد جائز نيست ولى‌ اگر طلا در داخل آن باشد و ظاهر نباشد عيبى‌ ندارد.

س 119 – يكى‌ از مبطلات نماز بطورى‌ كه مى‌دانيم بودن اجزاء حيوان حرام گوشت در لباس نمازگزار است.

فعلا بعضى‌ از زنان، كلاه گيس دارند وچون از اجزاء انسانى‌ است و انسان هم حيوان حرام گوشت است، نماز خواندن با آن چه صورت دارد؟.