مجمع المسائل-ج1-ص137
است كه براى رفتن زنها به مسجد قرار داده شده، جائز است در آن قسمت حوضخانه بنا نمود؟.
ج – در صورتى كه معلوم نباشد كه براى نماز، وقف شده يا براى جهت مخصوصى كه حوض منافى با آن باشد، اشكال ندارد.
س 39 – هل يجوز دخول اليهودي والنصراني في مساجد المسلمين والجلوس على فراش المسجد ام لا لانهم مشركون بصريح القرآن او يجوز الدخول لاستماع الموعظة مثلا ولكن من دون جلوس على الفراش؟.
ج – لا يجوز دخول الكافر في المسجد مطلقا سواء كان من اهل الكتاب ام لا.
س 40 – تشكيل مجلس فاتحه وترحيم، در مسجد، چه صورت دارد؟.
ج – اگر مانع از نماز نباشد مانعى ندارد.
س 41 – آيا حائض و يا جنب مىتواند پشت بام مسجد برود، يا نه؟.
ج – پشت بام مسجد، حكم خود مسجد را دارد.
س 42 – كسى موقع ساختمان مسجد، انگشتش خونى بوده به آجر ماليده و آن آجر را در بناى بالكن مسجد بكار برده بعد هم آن موضع، گچكارى شده، اكنون تكليف، چيست؟.
ج – اگر آن آجر، معلوم و معين باشد بايد بكند و بجاى آن، آجر پاك، نصب نمايد – ولو اين كه چند آجر، خراب شود و بعد بسازد – و اگر نمىداند چه ناحيهاى بكار رفته تكليف، ساقط است.
س 43 – مسجد كوچكى در يكى از قراء، بمرور زمان ويران و سنگ و گل آن پراكنده شده اكنون جمعى از جوانان حزب الله براى حفاظت مكان مسجد از نجاسات وآلودگى، مسجدى مجددا بنا كردهاند كه در آن، مراسم نماز و دعاى كميل برقرار گردد، و مقدارى كتاب مذهبى در اين مسجد گذاشته شده، كه جوانها در ساعت فراغت مشغول مطالعه شوند، آيا چنين عملى، اشكال شرعى دارد يا خير؟ضمنا پايگاه بسيج و تربيت نسل جوان خواهد بود.
ج – مسجد، حتى بعد از خرابى مسجد است، و از مسجديت خارج