پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص134

ج – بناى‌ مسجد در قبرستان جائز نيست و محل ساختمان، بقبرستان بودن خود باقى‌ است و منع از دفن اموات در آن محل جائز نيست ولى‌ نماز خواندن در آن و تشكيل مجالس دينى‌ مانعى‌ ندارد اما ثواب نماز در مسجد را ندارد.

س 27 – اگر فقط شيشه بسيار نازكى‌ بين يك مرد و يك زن نامحرم حائل باشد آيا نماز آنها در يك اطاق صحيح است يا خير؟.

ج – چنانچه در جائى‌ باشد كه خلوت با اجنبيه صدق كند باطل است هر چند شيشه فاصله باشد.

س 28 – گذاشتن علامت – كه غالبا در ماه محرم تهيه و تزيين مى‌شود – در مساجد در حاليكه داراى‌ مجسمه‌هائى‌ از قبيل كبوتر و طاوس و مثل اينها است چه صورت دارد و خريد و فروش اين علامت چگونه است و نماز خواندن در برابر آن با آن مجسمه‌هائى‌ كه دارد چه صورت دارد؟.

ج – ساختن مجسمه حيوان و همچنين اجرت گرفتن براى‌ آن نيز حرام است و اما خريد و فروش و نگهدارى‌ آن، حرام نيست لكن شديدا مكروه است و نماز خواندن مقابل آن نيز، مكروه است مگر روى‌ آنرا بپوشانند و حكم آن تفصيلا در وسيلة النجاة مرحوم آية الله اصفهانى‌ قدس سره مرقوم است، مراجعه شود 1.

س 29 – روى‌ زمين مباح، مشماى‌ مغصوب، فرش شده و روى‌ مشماى‌ مغصوب، قالى‌ و غيره انداخته‌اند به اين معنى‌ كه فرش وسط، غصبى‌، و زمينتحتانى‌ و فرش فوقانى‌، مباح مى‌باشد.

نماز در اين طور جائى‌ چگونه است؟.

ج – نماز روى‌ فرش مغصوب – ولو بواسطه – جائز نيست.

س 30 – بعضى‌ مى‌گويند نماز در اطاقى‌ كه در آن حشيش مى‌كشند باطل است و نيز مى‌گويند كسى‌ كه حشيش بكشد نمازش تا چهل روز باطل است آيا اين مطالب صحيح است؟ و آيا اگر با اين كه حشيش كشيده، بعد حال طبيعى‌ پيدا كرد و وضو گرفت و نمازش را خواند نمازش صحيح نيست؟.

ج – صحت نماز، مشروط به شرطى‌ غير از آنچه در رساله‌هاى‌ عمليه ذكر شده نيست و كسى‌ كه حشيش مى‌كشد اگر در حال بيهوشى‌ و بى‌ التفاتى‌ نماز بخواند بطورى‌ كه ملتفت عمل و اذكار نباشد نمازش باطل است ولى‌ بعد از آن كه بهوش آمد و