پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص132

س 19 – زن ناشزه كه حق نفقه و كسوه و مسكن ندارد، در صورتيكه در خانه شوهر و يا لباسى‌ كه شوهر در اختيار او گذاشته نماز بخواند چه صورت دارد؟.

ج – چنانچه شوهر راضى‌ نباشد نمازش باطل است.

س 20 – خانه‌هائيكه دولت، در مسير خط آهن براى‌ كارمندان و كارگرهاى‌ خود ساخته و در آنجا سكونت دارند آيا نماز آنان و واردين بر آنان در آنخانه‌ها صحيح است يا نه؟.

ج – با عدم علم به غصبيت، نماز خواندن، مانعى‌ ندارد.

س 21 – هر گاه كسى‌ در مكانى‌ براى‌ نماز بايستد كه از باد پنكه مغصوب استفاده مى‌كند، يا اين كه پنكه مباح است ولكن برق آن كه محرك پنكه است مغصوب مى‌باشد و همچنين اگر از نور برق مغصوب استفاده نمايد، نماز او در اين مكان چه صورت دارد؟.

ج – در هر سه فرض نماز صحيح است.

س 22 – نماز خواندن در خانه، در صورتيكه پدر، خمس و زكوة نمى‌دهد و رفتن به مسجد بدون اجازه والدين، جائز است يا نه؟.

ج – اگر علم به تعلق خمس يا زكوة، به زمين خانه يا فرش يا غير اينها از چيزهائيكه در حال نماز در آنها تصرف مى‌كند نداشته باشد نماز اشكالى‌ ندارد و رفتن به مسجد، بدون منع والدين نيز اشكال ندارد واگر رفتن، واجب باشد منع آنها مؤثر نيست.

س 23 – هر گاه شخصى‌ در قبرستان مسلمين كه وقف است مسجدى‌ روى‌ قبور اموات بنا كند، آيا جايز است يا خير؟.

و اگر چنين مسجدى‌ بنا شد آيا نماز در آن صحيح است؟.

ج – ساختن مسجد در قبرستان كه زمين آن وقف قبرستان است جائز نيست، و نبش قبور مسلمين حرام است، و بمجرد ساختن، مسجد نمى‌شود، ولى‌ نماز خواندن در آن مانعى‌ ندارد.

س 24 – يك قبرستان عمومى‌ در محل هست، كه در زمان طاغوت، انجمنهاى‌ سابق، يك دبستان در اين قبرستان ساخته‌اند، و اين قبرستان وقف نبوده