پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص108

ج – در مس استخوان جدا شده از ميت، غسل بنابر احوط، لازم است و در مورد احتياط، رجوع به فتواى‌ مجتهد ديگر مانعى‌ ندارد.

س 96 – اگر شخصى‌ بميرد و بعد از مردنش او را بسوزانند چنانچه استخوانى‌ سوخته از او مانده باشد و دست به آن زده شود غسل دارد يا خير؟.

ج – اگر ميت را غسل داده باشند مس آن استخوان غسل ندارد واگر غسل نداده باشند و بر آنچه مانده استخوان صدق كند كه ذغال نشده باشد بنابر احتياط واجب غسل لازم است.

س 97 – ميتى‌ كه بجهت اعذار شرعى‌ از غسل تمام، غسل ناقص داده شده، مثلا سه غسل با آب خالص داده‌اند بجهت نبودن سدر و كافور يا تيمم داده‌اند عوض اغسال ثلثه، مس اين ميت موجب غسل مى‌شود يا خير؟.

ج – بعد از تمام شدن سه غسل با آب خالص در صورت فقد خليطين يا تيمم بدل از اغسال ثلاثه، مس بدن آنها غسل ندارد.

مسائلى‌ درباره غسل و تكفين و تحنيط و نماز مرجوم و مانند او

س 98 – در مورد زن يا مردى‌ كه محكوم به رجم شده‌اند كه بايد غسل و تكفين و تحنيط قبل از رجم انجام شود بفرمائيد كه آيا بايد سه غسل يعنى‌ با آب خالص و آب مخلوط به سدر و آب مخلوط به كافور انجام گيرد با همان شرائطى‌ كه براى‌ ميت هست يا اين كه فقط يك غسل با آب خالص دارد و بعد هم كفن و حنوط.

ج – بايد هر سه غسل انجام شود لكن در مورد غسل با آب سدر و آب كافور بنابر احتياط واجب است.

س 99 – آيا غسل و تكفين و تحنيط درباره محكوم به رجم وظيفه خود او است يا وظيفه ديگران است كه بايد اين كارها را درباره او انجام دهند نظير ميت؟.

ج – بعد از امر حاكم شرع جامع الشرائط، انجام آنها بعهده خود مرجوم است.

س 100 – بفرمائيد كيفيت نيت در امور مذكوره چگونه است يعنى‌ چه