پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص106

كه در دفن اموات از آن استفاده نمايند.

غسل مس ميت

س 89 – ميتى‌ را عوض غسل، تيمم بدهند بعد از تيمم، باز غسل مس ميت دارد يا نه؟.

ج – احوط، غسل مس ميت است هر چند عدم وجوب آن، بعيد نيست.

س 90 – كسانيكه قبر بت پرستان را نبش مى‌كنند و استخوان پوسيده آنان را مس مى‌نمايند آيا غسل مس ميت بر آنان واجب است يا نه؟.

ج – چون آنها را بدون غسل، دفن نموده‌اند مس استخوان آنها بنابر احتياط لازم، موجب غسل مس ميت است.

س 91 – زنى‌ كه بچه مرده از او متولد شده ونمى‌ دانسته كه اگر بچه، مرده بدنيا آمد غسل مس ميت بر مادر، واجب است ومدتها گذشته لكن در طول اين مدت، غسل جنابت كرده آيا ذمه او از غسل مس ميت برى‌ شده يا نه؟.

ج – غسل جنابت، از غسل مس ميت كفايت مى‌كند هر چند نداند غسل مس ميت، در ذمه دارد.

س 92 – شخصى‌ غسل مس ميت بر ذمه داشت غسل را فراموش كرد و مدت ده روز با همانحال، فرائض يوميه را بجا آورد و متذكر نشد كه غسل مس ميت در ذمه دارد و پس از ده روز بيادش آمد.

ضمنا در خلال ده روز يك غسلجنابت هم كرده حال نمازهائى‌ را كه قبل از غسل جنابت و بعد از آن بجا آورده چه صورت دارد؟.

ج – در فرض مسأله، قضاء نمازهائى‌ كه قبل از غسل جنابت خوانده واجب است و بعد از غسل جنابت، غسل مس ميت، ساقط مى‌شود هر چند در نظر نداشته است.

س 93 – گاهى‌ دوستانم اشكال مى‌كنند و مى‌گويند اگر انسان دست به مرده سگ كه حيوان نجس العين است بزند غسل، لازم نيست و فقط بايد دست خود را بشويد.

ولى‌ انسان كه اشر ف مخلوقات است وقتى‌ از دنيا رفت و سرد شد و كسى‌ دست به بدن او زد اضافه بر شستن دست، بايد غسل كند.

علت چيست؟.