پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص103

را اخراج و در مقبره يا قبرستان مسلمين، دفن نمايند.

س 79 – اگر كسى‌ غسل ميت را عمدا يا سهوا يا جهلا غلط بجاى‌ آورد مثلا غسل با كافور را قبل از سدر و يا يكى‌ از دو غسل را بعد از آب خالص بجاى‌ آورد آيا در جميع اين صورتها مى‌تواند بعد از دفن ميت نبش قبر كرده و غسل صحيح بدهد يا نه؟.

ج – در مفروض سؤال اگر نمى‌دانند ميت تغيير كرده يا نه بايد او را از قبر خارج نموده و بطور صحيح غسل داده و حنوط و كفن نموده و نماز بخوانند و دفنش نمايند و در صورت نبش قبر اگر ميت متعفن شده باشد غسل ساقط مى‌شود.

س 80 – حسينيه‌اى‌ جهت سوگوارى‌ حضرت سيد الشهداء عليه السلام در دهكده.

در قديم الايام از خشت و گل ساخته شده و مورد بهره بردارى‌ بوده، پنجنفر از واقفين آن، بصورت امانت در اين حسينيه سالها است دفن شده‌اند و حسينيه بمرور زمان بر روى‌ آنها خراب شده و مخروبه مانده اكنون مى‌خواهند آنرا تجديد بنا كنند، در مورد نبش قبورى‌ كه اجساد در آنها بطور امانت گذارده شد نظر مبارك چيست؟.

ج – در فرض سؤال اگر امواتى‌ كه در حسينيه به عنوان امانت دفن شده‌اند بطور شرعى‌ كه ساير اموات را دفن مى‌نمايند دفن نشده باشند و طبق متعارف بعضى‌ جاها باشد كه آنها را بصورت ميت در حال نماز بر او دفن مى‌نمايند يا بهمان صورت كه ميت در روى‌ زمين گذاشته مى‌شود مى‌گذارند و روى‌ او را بابناء مى‌پوشانند، بايد اگر باقى‌ باشند آنها را از اين صورت خارج نموده و بطور شرعى‌ دفن نمايند و بنابر اين تجديد ساختمان حسينيه با نقل جنازه‌ها يا استخوانهاى‌ باقى‌ مانده به محل ديگر اشكال ندارد و اگر بطور شرعى‌ در زمين دفن شده باشند، حسينيه را به صورتى‌ تجديد بناء كنند كه نبش قبر نشود.

احكام قبرستان

س 81 – بعضى‌ براى‌ اموات خود در قبرستان عمومى‌ كه وقف عام است نرده آهن مى‌كشند و يا اين كه بتون مى‌كنند كه مثل نرده سالهاى‌ سال باقى‌ مى‌ماند و مانع از دفن ديگران مى‌شوند و بعضى‌ ديگر قبرستان عمومى‌ را متصرف و مسجد يا