پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص100

بايد در شرف هتك باشد تا حمل بمكان ديگر، لازم شود س 68 – نظريه، حضرت آية الله درباره نبش قبر، نسبت به كسيكه خودش وصيت نكرده و فرزندانش او را بنحو امانت بخاك سپرده‌اند چيست؟.

ج – نبش قبر، جهت حمل بمشاهد مشرفه، جائز است هر چند وصيت نكرده باشد.

س 69 – اگر ميتى‌ در ملك غصبى‌ دفن شود كه صاحب آن زمين، راضى‌ نباشد چه صورت دارد؟.

ج – در فرض سؤال كه در زمين غصبى‌، دفن شده واجب است نبش قبر كرده و او را از آن مكان بيرون بياورند و در مكان مباح، دفن كنند گرچه اولى‌ بلكه احوط اين است كه وسائل رضايت مالك را – هر چند با پرداخت عوض باشد – فراهم سازند.

س 70 – شخصى‌ از بستگانم را – كه چندى‌ پيش بر اثر تصادف ماشين فوت كرده بود – در خواب ديدم و او در خواب مى‌گفت من نمرده‌ام.

قبر مرا بشكافيد و مرا بيرون بياوريد آيا خواب حجت است يا نه؟.

ج – خواب شرعا حجت نيست و مجوز نبش قبر نمى‌شود و نبش قبر، حرام است.

س 71 – در صورتى‌ كه اثبات حقى‌ مستلزم نبش قبر بشود اجازه مى‌فرمائيد كه نبش كنند يا نه؟.

ج – بلى‌ از مواردى‌ كه نبش قبر، جائز است موردى‌ است كه اثبات حقى‌ موقوف به رؤيت جسد ميت باشد.

س 72 – دوازده سال پيش در ايام زمستان شخصى‌ فوت نموده و بعلت برف شديد نتوانستند او را به قبرستان عمومى‌ ببرند و نا آگاهانه متوفى‌ را در مسجد بخاك سپردند.

آيا بايد نبش قبر شود و در قبرستان عمومى‌ دفن گردد يا خير؟.

ج – در صورت مفروضه گرچه عمل حرامى‌ انجام شده ولى‌ جواز نبش قبر بعد از گذشت دوازده سال معلوم نيست اما آثار ظاهرى‌ قبر بايد از بين برود.

س 73 – شخصى‌ پدرش داراى‌ دو ملك يكى‌ در ييلاق و يكى‌ در قشلاق