مجمع المسائل-ج1-ص95
خود كشى مىكنند، چه صورت دارد؟.
ج – اگر مسلمان باشد نماز بر جنازه او واجب است.
س 48 – شيعه وسنى از حيث غسل و تيمم و نماز و كفن و دفن فرقى دارند يا نه؟.
ج – غسل و تيمم و كفن و دفن آنها بيك نحو است ولى در نماز و دعائيكهبر ميت خوانده مىشود نسبت به آنها فرق دارد، در رساله، ملاحظه كنيد.
س 49 – اگر كسى در نماز ميت بعد از تكبير چهارم، در باره مطلق اموات بگويد: (اللهم اغفر لهذا الميت) كفايت مىكند يا حتما بايد براى هر كدام بنحو مخصوصى كه در بعضى از رسالهها نوشته شده عمل كند؟.
ج – اگر جنازهاى كه به آن نماز خوانده مىشود يكى باشد، (اللهم اغفر لهذا الميت) كافى است، و اگر دو ميت باشد (اللهم اغفر لهذين الميتين) و اگر سه ميت باشد (اللهم اغفر لهولاء الاموات) كفايت مىكند و تفصيل، لازم نيست و جايز است براى ميت اعم از زن و مرد، بلحاظ شخص يا نعش يا بدن بگويد اللهم اغفر لهذا الميت و بلحاظ جثه يا جنازه بگويد اللهم اغفر لهذه الميتة.
س 50 – دستور است كه در نماز ميت گفته شود (اللهم انا لا نعلم منه الا خيرا) با آن كه متوفى مشروب فروض و از طرفى مسلمان است نظر مبارك را مرقوم فرمائيد.
ج – اگر اعمال او از اين قبيل بوده كه قابل حمل بر صحت نيست و توبه او هم معلوم نباشد آن جمله را نگويد و بجاى آن بگويد (اللهم انت اعلم به منا).
س 51 – شخصى تارك الصلاة مرده، كسى از روى ترس و يا ملاحظه قبيله او نماز بر جنازهاش بخواند گناهى كرده يا نه؟.
ج – خواندن نماز ميت بر او اشكال ندارد لكن نگويد (اللهم انا لا نعلم منه الا خيرا) بلكه گويد (اللهم انت اعلم به منا) س 52 – يك نفر فوت نموده، او را غسل داده و كفن كرده و در جعبه گذاشتهاند واز شهرى به شهر ديگر منتقل نموده و از جعبه بيرون نياورده و بر او نماز خواندهاند آيا نماز صحيح است يا خير؟ و ديگر اين كه دو بار نماز خواندن بر ميت غير