پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص87

نموده و كسان ميت بدون رضايت، پرداخت نمودند در اين صورت خللى‌ واشكالى‌ به نماز و غسل و دفن ميت وارد آمده يا نه؟.

ج – در فرض مسأله اگر غسل و نماز را براى‌ خدا بجا آورده است و اجرت براى‌ مقدماتيكه واجب نيست مطالبه نمايد يا جهلا اجرت تبرع و بلا عوض مطالبه كند غسل و نماز صحيح است و اگر غسل و نماز را براى‌ پول گرفتن انجام داده نه براى‌ خدا، غسل ونماز باطل است و با شك در اين كه بچه قصد انجام داده عمل، محمول بر صحت است تا خلاف آن معلوم شود.

س 13 – كسيكه از دنيا مى‌رود اگر بعضى‌ از جاهاى‌ بدنش موى‌ بلند داشته باشد آيا حق دارند آنها را زايل نمايند و يا با همان موى‌ بلند، ميت را دفن كنند؟ ج – اگر مو مانع از رسيدن آب به بشره باشد و غسل، موقوف به بر طرف كردن آن باشد اشكالى‌ ندارد.

س 14 – ميتى‌ را كه براى‌ كالبد شكافى‌ مى‌برند پس از دوختن پوست، مقدارى‌ از بشره، مخفى‌ مى‌ماند، غسل او با اين كه آب بتمام پوست نمى‌رسد چه صورت دارد؟.

ج – بهمان نحو كه هست او را غسل دهند و احتياطا تيمم هم بدهند ولى‌ شكافتن بدن ميت مسلمان، حرام است.

س 15 – راجع به غسل ميت كه فتوى‌ داده‌ايد كه در غسل ترتيبى‌ فرو بردن هر يك از سه قسمت بدن در آب كثير، بى‌ اشكال است.

اين فقط براى‌ آب خالصاست يا در هر سه غسل، چنين است؟.

ج – در آب سدر و كافور هم اگر كر باشد ومضاف نباشد فرو بردن اعضاء ميت اشكال ندارد.

بلى‌ در آب قليل فرو نبرند.

س 16 – در مورديكه بناچار و باضطرار، جنين را كه بيش از 4 ماه دارد قطعه قطعه نموده و خارج مى‌ كنند آيا هر كدام از قطعات آن غسل دارد و در يكجا تكفين مى‌شود؟.

ج – قطعاتى‌ كه استخوان ندارد، همينطور، در پارچه‌اى‌ پيچيده و دفن