پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص86

قريه سفلى‌، تصريح بعدم رضايت نموده‌اند و اظهار كرده‌اند كه چون آب اين نهر،آب آشاميدنى‌ است راضى‌ نيستيم، جائز است يا نه؟.

ج – در فرض سؤال اگر شستن در آب، باعث اشمئزاز است، در خارج از آب، غسل بدهند و ظاهرا آب برداشتن و در خارج، غسل دادن، اشكال ندارد نظير سائر حوائج.

س 8 – شخصى‌ با ماشين، تصادف كرده و سر او از بين رفته و تمام بدنش خرد است و او را ميان كيسه گذاشته‌اند بايد او را غسل داد يا تيمم؟.

ج – اگر شستن ممكن است و موجب تفرق اعضاء نمى‌شود بشويند و غسل دهند و در صورتيكه شستن، ممكن نباشد چنانچه دستهاى‌ او كه جاى‌ تيمم است باقى‌ است احتياطا تيمم بدهند و اگر دستها و سر او نيست، تيمم هم ساقط است بهمان حال، دفن كنند.

س 9 – شخص جنب مى‌تواند ميت را غسل بدهد يا نه؟.

ج – بلى‌ جائز است.

س 10 – كسيكه ميت را غسل مى‌دهد قبل از آن كه غسل مس ميت نمايد مى‌تواند ميت را كفن كند يا نه؟.

ج – بلى‌ جائز است ولى‌ مستحب است غسل نمايد و بعد ميت را كفن كند.

س 11 – شخصى‌ در قبرستان، غسالخانه‌اى‌ ساخته و در حين ساختن، دو قبر، نبش شده و استخوانها را بجاى‌ ديگر حمل دادند و بنا را بآخر رسانده‌اند غسل دادن اموات، در اين مكان چه صورت دارد؟.

ج – نبش قبر مسلم، جائز نيست ولى‌ فعلا – كه اين حرام را مرتكب شده‌اند اگر زمين، قبل از دفن، مباح بوده و وقف نبوده – از ورثه آن دو نفر اگر زنده و معلوم هستند استجازه و استرضاء نمايند انشاء الله اشكالى‌ ندارد و اگر ورثه، معلوم نباشند جواز غسل، موكول به اذن حاكم شرع است احتياطا.

س 12 – اجرت گرفتن براى‌ انجام امر واجب كفائى‌ مثل غسل ميت و نماز و دفن آن شرعا حرام است حال اگر كسى‌ براى‌ انجام اين فرائض مطالبه وجهى‌