پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص82

خارج مى‌گردد ومدت خروج از ده روز تجاوز مى‌كند، آيا همه را حيض قرار دهد يا حكم ديگرى‌ دارد؟.

ج – مادامى‌ كه خون نمى‌بيند عباداتش صحيح است و اما ايامى‌ كه خون مى‌بيند پس اگر از ده روز تجاوز نكرده همه‌اش حيض حساب مى‌شود و اگر از ده روز گذشت ايام عادت را حيض و ما بقى‌ را استحاضه قرار دهد و در هر مورد بوظيفه خود عمل نمايد.

س 58 – مدت دو سه سال اينجانب بعد از عادت زنانه هنگام غسل حيض از روى‌ جهل، نيت غسل جنابت مى‌كردم، با آن كه غسل جنابتى‌ بگردن نداشتم و با همان غسل نماز مى‌خواندم اكنون مى‌گويند نمازهايت باطل است وبايد اعاده كنى‌ بفرمائيد كه وظيفه من چيست؟.

ج – آن نمازى‌ كه بدون وضوء بعد از آن غسل خوانده شده بايد اعاده شود.

احكام نفساء

س 59 – زنى‌ كه در نفاس، عادت عرفيه پيدا كرده اگر اتفاقا خون او از ده روز تجاوز كند بايد رجوع به عادتيكه در حيض دارد بكند، يا به عادتى‌ كه در نفاس دارد؟.

ج – بايد رجوع به عادت حيض نمايد.

حكم خونيكه زن حامل مى‌بيندس 60 – زن حامل در حال حمل گاهى‌ يك لحظه خون مى‌بيند، حكم آن خون چيست؟.

ج – اگر در ايام عادت است و يا اوصاف خون حيض دارد آن خون را حيض قرار دهد تا خلاف آن معلوم شود والا جمع كند بين تروك حائض و اعمال استحاضه تا وقتيكه يقين به استحاضه پيدا كند مثل اين كه قبل از سه روز قطع شود.

س 61 – زنانيكه با عمل جراحى‌ اطفال را از رحم ايشان خارج مى‌كنند بعد از آن، خون از مجراى‌ طبيعى‌ بيرون مى‌آيد آيا اين خون – با آن كه منشأش را نمى‌داند فقط مى‌داند بواسطه اخراج طفل، بيرون آمده است – محكوم به نفاس است؟.