پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص80

دست و پا نيفتد آيا مى‌شود با قلم آنها را محو و نابود كرد يا نه و آيا در صورت محو، باز احترام سابق را دارد يا نه؟.

ج – اگر بطورى‌ محو شود كه بهيچ وجه نمايان نباشد، حكم آن اسماء مرتفع مى‌شود.

س 48 – آيا مس آيه‌اى‌ از قرآن كه منسوخ شده است بدون طهارت جائزاست يا خير؟.

ج – آنچه قرآن باشد مس آن بى‌ طهارت جايز نيست خواه حكم آن منسوخ باشد يا نباشد و قرآن منسوخ التلاوه نداريم و با فرض وجود، نيز مس آن بى‌ طهارت جائز نيست.

س 49 – كلمه‌اى‌ كه ضمير مستتر در او است و مرجعش بخدا است مس آن بدون طهارت جايز است يا خير؟.

ج – اگر كلمه قرآن است مس آن بى‌ طهارت جائز نيست و در غير آن اولى‌ و احوط ترك آن است.

س 50 – اگر روى‌ ورقه‌اى‌ ترجمه آيه‌اى‌ از قرآن نوشته باشد، ودر آخر ترجمه، اين طور نوشته باشد (قرآن كريم) يعنى‌ مى‌خواهد بمردم بفهماند كه اين مطلب فارسى‌ در قرآن كريم است، زير دست و پا افتادن اين ورقه چه صورتى‌ دارد؟ و همچنين بسمه تعالى‌ يا بسم رب الشهداء.

ج – زير دست و پا انداختن آنها بى‌ حرمتى‌ و حرام است.

احكام حائض

س 51 – زنى‌ يك مرتبه چند روز تلفيقى‌ خون حيض ديده، و مرتبه ديگر بمقدار همان عدد معين، چند روز غير تلفيقى‌ خون ديده كه ايام تلفيقى‌ ممكن است يك شب از ايام غير تلفيقى‌ مقدارش زيادتر باشد در اين صورت عادت عدديه براى‌ آن زن، بديدن اين دو خون حاصل مى‌شود يا نه؟.

ج – ميزان در تحقق عادت، اتحاد ايام آن است و توافق در شب اول و آخر، لازم نيست.

س 52 – زن براى‌ اين كه حيض نشود هر شب قرص مى‌خورد يك شب