پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص61

آنست كه اگر ممكن باشد بين تيمم بنحو مذكور و توليت غير، جمع كند، باين كه شخص ديگر دست خود را به زمين بزند و پشت دست او را مسح نمايد وچنانچه هر دو دست او قطع شده پيشانى‌ خود را به زمين مسح كند و در اين صورت نيز احوط توليت غير است اگر ممكن باشد باين كه ديگرى‌ دست‌هاى‌ خود را به زمين بزند و به پيشانى‌ او مسح نمايد و در هر دو صورت اگر ذراع قطع نشده احتياط اين است كه به ذراع هم تيمم كند.

س 19 – شخصى‌ پاى‌ راستش تا زانو قطع شده، مسح كشيدنش به چه كيفيت مى‌باشد.

ج – مسح پاى‌ قطع شده لازم نيست.

س 20 – اگر شخصى‌ يك دست او شكسته و تا آرنج گچ گرفته شده وقابل حركت نباشد يا اصلا يك دست ندارد، ونائب براى‌ وضوء يا تيمم پيدا نمى‌كند، تكليفش چيست؟.

ج – كسى‌ كه يك دست ندارد بطورى‌ كه از موضع شستن براى‌ وضوء چيزى‌ باقى‌ نمانده، صورت را با يك دست مى‌شويد، وخود دست موجود را زير شير آب مى‌گيرد از آرنج تا سر انگشتان و با همان يك دست سر و پاها را مسح مى‌نمايد و اگر يكى‌ از دستها قطع نشده ولى‌ بكلى‌ از كار افتاده و حركت ندارد بايد بنحو متعارف وضوء بگيرد، و با كمك دست سالم با دست معيوب مسح نمايد و اگر ممكن نيست، با دست سالم سر و پا را مسح كند.

س 21 – شخصى‌ يك دست او قطع شده يا بسته است چگونه وضوء بگيرد؟ ارتماسى‌، يا نايب بگيرد؟.

ج – در صورتى‌ كه از مرفق قطع شده و جز با شستن دست به ارتماس راه ديگرى‌ ندارد چنانچه آن دست سالم را ارتماسا بعد از شستن صورت زير آب ببرد و بيرون بياورد بقصد وضوء و با آن سر و پاهاى‌ خود را مسح كند صحيح است و اشكال ندارد و در صورت قدرت بر وضوء با كيفيت مذكوره نيابت جائز نيست.

س 22 – شخصى‌ يك دست دارد و مى‌خواهد تيمم كند آيا با همان يك دست مى‌تواند به دو طرف صورت دست بكشد يا خير؟.