پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص42

تقييد، همين احكامى‌ است كه ذكر شد و بعضى‌ از علماء بزرگ مانند مرحوم محقق همدانى‌ اعلى‌ الله مقامه بيان ديگرى‌ در رفع اين معانى‌ فرموده‌اند كه مجال ذكرش نيست.

و نسبت به آيه كريمه، معلوم است كه غرض، مجرد حدوث كفر اگر چه متعقب به ايمان باشد نيست بلكه غرض، موت بر حالت كفر است والا دعوت كفار معنى‌ و مفهومى‌ پيدا نمى‌كند و در بعضى‌ آيات نيز تصريح به اين مطلب است كه خلود در آتش وعذاب كفر، در صورت موت بر حالت كفر است كه يكى‌ از آنآيات كريمه، آيه 217 سوره بقره است (يسئلونك عن الشهر الحرام.

ومن يرتدد منكم عن دينه فيمت وهو كافر فاولئك حبطت اعمالهم في الدنيا والآخرة واولئك اصحاب النار هم فيها خالدون).

س 60 – شوهر خواهرم روى‌ تقليد از منحرفين، منكر خدا است و مى‌گويد همه چيز از ماده است و همه تشكيلات را طبيعت، درست مى‌كند كه خود حضرتعالى‌ از عقايد پوچ آنها مستحضريد، و خواهرم با ايمان است و عقيده‌اش اين است كه شوهرش روزى‌ از عقايد باطله خود بر مى‌گردد، حال آيا بايد اين مرد را كافر و نجس بدانيم و معاشرت را قطع كنيم؟ با در نظر گرفتن عواطف خانوادگى‌ و مشكلاتى‌ كه هست تمنا مى‌كنم راهنمائيم بفرمائيد.

ج – منكر خدا وپيغمبر (ص) و ضروريات دين (العياذ بالله) كافر و مرتد است و زن مسلمان بر وى‌ حرام است و در معاشرت با او حتى‌ الامكان بايد اجتناب كرد زيرا نجس است و بهر چيزى‌ كه دست تر بزند بايد شست و رفت و آمد با او در صورتى‌ كه سبب هدايتش شود عيبى‌ ندارد.

س 61 – جوانى‌ پدر و مادرش مشرك بوده‌اند و او از اول تكليف در جستجوى‌ دين حق حركت كرده و با كمال كوشش، اين مسأله را تعقيب مى‌نمايد بفرمائيد در مدتيكه مشغول تحقيق است مانند مشركين، نجس است يا نه؟.

ج – اگر تاكنون مشرف بدين اسلام نشده باشد نجس است وچون اسلام، مطهر است لذا هر وقت اسلام آورد پاك مى‌شود ودر فرض شك، استصحاب نجاست قبل از بلوغ، كافى‌ است ولى‌ تا وقتيكه در حال تحقيق است محقون الدم (خونش محفوظ) است بدليل آيه كريمه (وان احد من المشركين استجارك فأجره حتى‌