پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص39

س 49 – در سوره مائده مى‌فرمايد: (اليوم احل لكم الطيبات وطعام الذين اوتوا الكتاب حل لكم وطعامكم حل لهم) در اين صورت ما مسلمانان مى‌توانيم از طعام اهل كتاب مانند يهود و نصارى‌ استفاده كنيم، پس چگونه همه آنها نجس هستند؟.

ج – اهل كتاب نجس هستند و طعام در بعض اخبار، به حبوبات تفسير شده است.

اشيائى‌ كه از بلاد كفر وارد مى‌شود س 50 – با تجويز دكتر، آمپولهائى‌ تزريق مى‌كنند كه از جمله مواد آن اجزاء جگر گوساله است و آنها را از ممالك خارجه مى‌آورند در اين صورت از جهت ذبح و عدم ذبح آن گوساله اشكالى‌ هست يا نه؟.

ج – معلوم نيست كه آمپولهاى‌ مذكور، از اجزاء ميته اخذ شده باشد ولى‌ با علم باين كه از اجزاء ميته است احتياط واجب، ترك آن است.

س 51 – لباسهائى‌ كه از ممالك غير اسلامى‌ مى‌آيد و در يقه آنها پوست روباه مى‌باشد در موقع بارندگى‌ چه بايد كرد آيا اين پوست پاك است يا نه؟.

ج – اجزاء حيوان كه حليت يا طهارتش متوقف بر تذكيه است اگر از بلاد كفر آورده باشند محكوم به ميته بودن و نجاست است مگر آن كه علم داشته باشند كه مسلمان، آنرا تذكيه نموده است.

س 52 – كنسرو ماهى‌ كه در كشورهاى‌ خارج بسته بندى‌ شده و بفروش مى‌رسد خوردن آن چه صورت دارد؟.

ج – اگر از ممالك كفار مى‌آورند محكوم بعدم تذكيه است وخوردنش حرام است.

س 53 – اخيرا از بلاد كفار ماده‌اى‌ بنام پنير مايه وارد مى‌گردد و گفته مى‌شود كه آن از مواد شيميائى‌، تركيب شده تكليف چيست؟.

ج – پنير مايه با شك در نجاست عارضه، محكوم بطهارت است و فرق نيست كه از حيوان باشد يا از مواد شيميائى‌ چون پنير مايه از ميته هم طاهر است مگر از ميته نجس العين و با شك در نجس بودن، محكوم بطهارت است.