پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص38

ندارد.

س 44 – خمره‌اى‌ كه سركه در آن مى‌ريزند هر گاه چرب باشد بعد از سركه شدن، چربى‌ در روى‌ خمره جمع شود چه صورت دارد؟.

ج – اگر چربى‌، مستهلك در سركه است پاك است و اگر نمايان است و مستهلك نيست در صورتيكه علم داشته باشد كه اول مسكر شده و بعد منقلب به سركه گرديده نجس است و الا محكوم بطهارت است.

س 45 – ظرف مختص شراب (متنجس بشراب) اگر انگور در آن بريزند چه صورت دارد و پس از سركه شدن پاك است يا نه؟.

ج – در فرض سؤال اگر آب انگور، شراب و بعد سركه شود پاك مى‌شود و ظرف هم بالتبع پاك مى‌گردد ولى‌ اگر شراب نشده سركه شود يا آن كه شك كنند كه شراب شده يا نه پاك شدن آن، محل اشكال است.

حكم اهل كتاب در خصوص نجاست و طهارت س 46 – كسيكه مقلد آقاى‌ حكيم قدس سره بوده و در مسأله طهارت اهل كتاب بفتواى‌ ايشان عمل نموده آيا اكنون كه مقلد جنابعالى‌ است مى‌تواند باز بآن فتوى‌ عمل نمايد يا نه؟.

ج – بلى‌ مى‌تواند به تقليد خود از آن مرحوم باقى‌ بماند.

س 47 – هر گاه رئيس شركتى‌ كه يهودى‌ است متعهد شود كه پوستهاى‌ ذبيحه مسلمان و غير مسلمان را جدا دباغى‌ نمايد و لكن عده‌اى‌ از مسلمانان مدعى‌ هستند كه دروغ مى‌گويد و شايد قرائنى‌ هم بر كذب باشد زيرا مى‌دانيم وسائل دباغى‌، يكى‌ است آيا با اين حال مى‌شود بقول يهودى‌ اعتماد كرد يا نه؟.

ج – احوط عدم اعتبار قول كافر است.

س 48 – عده‌اى‌ كه در زمان حيات مرحوم آقا نورالدين اراكى‌ رضوان الله عليه مقلد ايشان بودند مى‌گفتند كه آقاى‌ آقا نور الدين مى‌فرمودند كه ارامنه هر كدام حضرت عيسى‌ را پيغمبر خدا مى‌دانند نجس نيستند و هر كدام آنها كه او را خدا و يا پسر خدا مى‌دانند نجس مى‌باشند اكنون حضرتعالى‌ نظر مبارك را مرقوم نمائيد.

ج – بنظر اينجانب همه آنها نجس هستند.