پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص36

حكم الكل صنعتى‌ و طبى‌ س 37 – در مورد الكل صنعتى‌ مى‌فرمائيد اگر انسان نداند مست كننده است و نداند كه آنرا از چيز مست كننده روان درست كرده‌اند پاك است.

در اينجا از نظر موضوع، بطورى‌ كه از كتابهاى‌ علمى‌ جديد و از دكتر دارو ساز و اهل اطلاع بدست آورده‌ايم بطور كلى‌ الكل صنعتى‌ كه براى‌ رنگ كردن وسوزاندن و الكل طبى‌ كه براى‌ ضد عفونى‌ وتزريقات ومخلوط در دارو وشربتها بكار مى‌رود و ادكلن كه براى‌ آرايش بكار مى‌رود و الكل مخلوط دارد، در همه اينها 80 و 90 درجه و سمى‌ و مهلك مى‌باشد بنابر اين بدون علاج و مخلوط كردن، مسكر نيست ولى‌ در اينجا يك مسأله باقى‌ مى‌ماند كه به آن كمتر توجه شده وآن اين كه بطور تحقيق اين الكل سمى‌ را بوسيله تبخير از الكل مست كننده مى‌گيرند و الكل مسكر را تبخير مى‌كنند و بخار آن مجددا متقاطر شده و به صورت الكل مهلك در مى‌آيد با توجه به اين موضوع، استحاله مسكر به بخار را اگر از مطهرات بدانيم و بعبارتعلمى‌ استصحاب نجاست را در بخار بواسطه تعدد موضوع جارى‌ ندانيم و اصالة الطهارة جارى‌ كنيم حكم بطهارت، مانعى‌ ندارد زيرا بخار، طاهر است و الكل سمى‌ از اين بخار گرفته شده و مسكر هم نيست ولى‌ روى‌ فتواى‌ جنابعالى‌ كه در مايعات متقاطره از نجس و متنجس مى‌فرمائيد اقوى‌ نجاست است حكم به طهارت الكل مشكل مى‌شود بلكه بايد روى‌ اين موضوع و روى‌ فتواى‌ جنابعالى‌ گفت نجس است مگر اين كه وجه ديگر بنظر حضرتعالى‌ بيايد لذا روى‌ فرض مذكور در الكل، حكم آنرا بيان فرمائيد.

ج – اشكالى‌ كه حقير در مايعات متقاطره دارم در اين مورد نيز جارى‌ است و حكم به طهارت، مشكل است اگر انگور يا كشمش جوش بيايد.

س 38 – شخصى‌ مقدارى‌ كشمش جهت سركه ريخته، و در ضمن چند دانه نخود هم داخل آن نموده پس از ترش شدن آيا پاك است يا نه؟.

ج – در صورتيكه نخود را براى‌ علاج ريخته باشد اشكال ندارد.

و همچنين