مجمع المسائل-ج1-ص34
لفظ آنيه است از قبيل كاسه و كوزه و بشقاب و سينى و ديگ و سماور و امثال اينها از چيزهائيكه در اكل و شرب استعمال مىنمايند حتى مثل چلوكش و كفگير، و فرقى در آنيه، بين منقول و غير منقول نيست.
البته بعض مصاديق نيز هست كه مشكوك است كه آنيه هست يا نه و در موارد مشكوك، بايد احتياط نمود و تفصيل بيشتر را به وسيلة النجاة و يا عروة الوثقى مراجعه نمائيد س 28 – مدتى است بين طبقات جوان امروزى سگهاى تربيت شده و كاملا با اصول بهداشت واكسينه شده رواج يافته و از لحاظ نجاست آن مىگويند اگر در زمان جاهليت، آن را نجس مىدانستند، بواسطه ولگردى و كثيف بودن آن و ميكربهاى مسريه داشتنش بوده ولى جنسا پاك است چون خداوند در سوره مائده مىفرمايد (اگر شكارى را سگ بياورد مىشود خورد).
نظر مبارك را در اين موضوع، مرقوم فرمائيد.
ج – مطابق آنچه از ادله احكام استفاده مىشود سگ نجس است و در اين حكم فرقى نيست كه واكسينه شده باشد يا نه و ما دليلى بر اثبات اين كه منشأ نجاست سگ، ولگردى و كثيف بودن آن است نداريم وآنچه در سوره مذكوره آمده دليل بر طهارت سگ نمىباشد چون آيه در مقام بيان طهارت يا نجاست سگ نيست بلكه در مقام بيان حكم ديگرى است و آن اين كه شكار صيد شده بوسيله سگ با شرائطش، ذاتا حلال است و منافات ندارد با اين كه از جهت ملاقاة شكار با دهان سگ ظاهر موضع ملاقات، نجس باشد كه با تطهير پاك مىشود.
س 29 – حوض سيمانى يا موزائيكى كه آب آن كمتر از كر باشد و سگ از آن آب بخورد حكم ظرف را دارد يا نه؟.
ج – حكم ظرف را ندارد.
س 30 – قالب يخ را سگ ليسيده تكليف چيست؟.
ج – آب بكشيد پاك مىشود.
حكم دندان مصنوعى متنجس
س 31 – فرمودهاند دهان وقتى كه خونى شد عين آن اگر زائل بشود پاك و لازم بآب كشيدن نيست بفرمائيد كه آيا دندان مصنوعى كه در يك طرف دهان