مجمع المسائل-ج1-ص22
مجتهد قبلى عمل نمايد و سهم را به شخص مزبور بدهد يا نه؟ ج – مطلبى كه در توضيح، ذكر شده راجع به فتوى است و اما اذن مجتهد، تنها در حال حيات او نافذ است و بعد از فوت، نفوذ ندارد وبايد از مجتهد حى اذن بگيرد
مسائل متفرقه تقليد
س 18 – آيا به رواياتى كه مثلا در كتاب شريف اصول كافى، يا خصالشيخ صدوق و يا سفينة البحار و امثال اينها راجع به تجويز غيبت و دروغ و مانند اينها – در موارد خاصه – نقل شده مىتوان عمل كرد يا نه؟ ج – مثل احكام تكليفيه، بايد يا به اجتهاد، از ادله معتبره، استنباط نمايد و يا از مجتهد، تقليد كند.
س 19 – كسانى كه مقلد نبودهاند وبيست سال يا بيشتر، كوركورانه، عبادت كردهاند، الآن كه متوجه شدهاند تكليفشان چيست؟ ج – اگر اعمال گذشته مطابق با فتواى مجتهد فعلى كه از او تقليد مىكنند باشد صحيح است والا واجب است اعمال گذشته را تدارك كنند واگر احتمال صحت بدهند، قضاء واجب نيست.
س 20 – آيا تقليد اعلم، واجب مشروط است كه اگر اعلم، خود بخود معلوم شد واجب باشد از او تقليد كنند يا واجب مطلق كه بايد تحصيل علم كنند و بفهمند كه اعلم كيست، چنانچه ظاهر كلمات علما است؟.
ج – بنابر احتياج، واجب مطلق است وبايد براى تشخيص اعلم تفحص نمود.
س 21 – نحوه شناختن مجتهد، اعلم چگونه است چون در رسالهها آمده كه راه شناختن اعلم گواهى دادن دو نفر عادل، يا عدهاى اهل علم است، حال اگر نظر افراد عادل، مخالف بود چه بايد كرد؟.
ج – در صورت تعارض شهادات، مقلد مخير است از هر كدام بخواهد مىتواند تقليد كند.