پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص21

حى‌ بقاء را جائز مى‌داند بفرمائيد اعمالى‌ كه بعد از زمان مرحوم حكيم تا كنون به تقليد آقاى‌ بروجردى‌ انجام داده چه حكمى‌ دارد ودر آتيه، وظيفه او چيست؟.

ج – اعمال سابقه او كه مطابق فتاوى‌ مرحو م آية الله بروجردى‌ قدس سره واقع شده صحيح است وبقاء در آنچه كه از فتاوى‌ ايشان – براى‌ عمل – ياد گرفته مانعى‌ ندارد وآنچه را ياد نگرفته فعلا از حى‌ تقليد نمايد س 15 – اگر مجتهد اعلمى‌ كه از او تقليد مى‌كرديم وفوت نموده از مجتهدين، حى‌ اعلم باشد فقط بقاء بر تقليد در مسائلى‌ كه در زمان او عمل كرده‌ايم لازم است يا در مسائل جديده نيز از نامبرده تقليد نمائيم؟.

ج – بقاء بر تقليد ميت بنظر حقير جايز است وواجب نيست هر چند ميت اعلم باشد ودر مسائل جديده بايد از حى‌ تقليد نمائيد.

س 16 – اگر كسى‌ از چند مجتهد پس از فوت ديگرى‌ تقليد كرده ودربعضى‌ از مسائل كه به فتواى‌ مجتهد ميت اولى‌ عمل كرده بود رجوع به فتواى‌ مجتهد دوم وعمل نمود ويا اين كه در بعضى‌ از مسائل كه به رأى‌ مجتهد اولى‌ عمل نموده بود به رأى‌ مجتهد دوم، باقى‌ ماند بر تقليد مجتهد اولى‌، حال نسبت باين دو دسته از مسائل به رأى‌ كدام يك از دو مجتهد باقى‌ بماند؟.

ج – در مسائلى‌ كه رجوع به مجتهد حى‌ نموده و به فتواى‌ او عمل كرده جائز نيست مجددا رجوع به اولى‌ نمايد واگر خواسته باشد باقى‌ – بماند بايد بر تقليد دوم باشد واما در مسائلى‌ كه در زمان حيات مجتهد دوم نيز باقى‌ بر فتواى‌ اولى‌ بوده مى‌تواند با تقليد از حى‌ در بقاء، باقى‌ بر تقليد اولى‌ باشد.

س 17 – در توضيح المسائل ضمن مسأله 9 است كه (اگر انسان در مسئله‌اى‌ به فتواى‌ مجتهدى‌ عمل كرده ويا آنرا ياد گرفته كه عمل كند مى‌تواند بعد از فوت آن مجتهد در آن مسأله بفتواى‌ همان مجتهد كه از دنيا رفته باقى‌ باشد) حال اگر مجتهدى‌ بيك نفر مقلد خود، اذن مطلق داده باشد كه هر زمان خواست سهم امام بپردازد، به يك نفر سيدى‌ كه منظور نظر شخص دهنده است بدهد وچند سال هم مقلد در اين مسأله عمل كرده بعد آن مجتهد از دنيا رفت حال كه مقلد، رجوع به مجتهد حى‌ كرده آيا مى‌تواند همچنان بدون اذن مجتهد حى‌ در آن مسأله به فتواى‌