پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج4-ص348

به عقد انقطاع ديگرى‌ در آورده، واصلا قصد تمتع ندارد.

آيا داماد محرم والده صبيه مى‌شود يا نه؟ جواب: هر گاه عقد تمتع در مدت قليلى‌ بشود كه در آن به هيچ وجه تمتع ممكن نباشد، باعث محرميت نمى‌شود.

و اگر مثلا صغيره را صيغه بخواند در وقت دو سالگى‌ به مدت چهار پنج سال كه در اواخر مدت لذتى‌ از آن مى‌تواند برد.

هر چند به بوسيدن، يا نگاه كردن، يا بغل گرفتن باشد با كى‌ نيست كه دخول كردن نباشد محرم مى‌شود.

والله العالم.

184: سؤال: هر گاه ربيبه طفل شوهر والده اش را شير بدهد.

آيا والده طفل بر پدرش حرام مى‌شود يا نه؟ جواب: حرام نمى‌شود.

والله العالم.

185: سؤال: هر گاه زوجه برادر، طفل همشيره او را شير دهد.

آيا نشر حرمت مى‌كند يا نه؟ جواب: اظهر عدم حرمت است واحوط اجتناب است.

186: سؤال: زيد متوفى‌ و از او چند نفر اولاد مانده، سه نفر اناث كبيره، وديگر صغيره.

ومال صغار در نزد والده آنها مى‌باشد.

همشيره هاى‌ كبار ادعا مى‌نمايند كه حضانت صغار بما مى‌رسد.

وعمه و پسر عمه نيز اين مطلب را ادعا مى‌نمايند.

استدعا آن كه بيان فرمائيد كه حضانت صغار به كدام مى‌رسد؟.

جواب: در صورت مسأله هيچ يك از همشيره ها وعمه وپسر عمه مزاحم مادر نمى‌توانند شد.

والله العالم.

187: سؤال: هر گاه شوهر هند متوفى‌، وهند ادعاى‌ صداق وثمن مى‌نمايد.

و وارث در اين خصوص مساهله مى‌كنند.

ودو طفل صغير نيز از او مانده ودر نزد جده شان مى‌باشند، ووالده ادعاى‌ حضانت اطفال را مى‌نمايد وجده نيز همان ادعا را دارد و صغار را به والده شان نمى‌دهد.

استدعا آن كه بفرمائيد اولويت كدام بيشتر است؟ وضعيفه صداق وثمن بايد از تركه شوهر بگيرد يا نه؟ -؟.

جواب: در باب دعواى‌ صداق وثمن به مرافعه حاكم شرع رجوع كنند.

ودر باب حضانت در صورت سؤال، مادر مقدم است.

والله العالم.

188: سؤال: هر گاه زيد در ايام حيات خود قدرى‌ رخوت به جهت اولاد خود و