پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج2-ص472

جايز است حجر.

و بعد حجر حصهء غايب را هم بايد بر آورد كرد، و حاكم نگاه مى‌دارد از براى‌ او تا بيايد.

209 – سوال: هر گاه چند نفر صغير باشند كه اموال آنها مخلوط است، و ولى‌ متوجه انفاق آنها است از مال خودشان.

آيا تكليف ولى‌ در نفقه و كسوهء ايشان چه چيز است؟ حسابنان آنها و خرج آنها را چگونه نگاه دارد كه زياد و كم نشود؟ جواب: لباس آنها تفاوت دارد.

بايد بزرگى‌ و كوچكى‌ [ را ] منظور داشت.

و همچنين در نوع لباس از ابريشم و پنبه و كتان تا مال كوچك ضايع نشود.

و در خوراك جايز است تسويه آنها در حساب نفقه.

چنانكه علامه در تحرير تصريح به آن كرده.

و ظاهر تذكره هم اين است.

و دليل مسئله در ملاحظهء مدارك، معلوم است.

چون گاه است كه مثلا رخت صغير بزرگ چهار زرع كرباس مى‌خواهد و از كوچك دو زرع.

و همچنين بعضى‌ ابريشمى‌ مى‌پوشند و بعضى‌ ريسمانى‌.

واما در خوراك پس ظاهر اين است كه دليل آن خصوص روايت ابى‌ الصباح كنانى‌ است كه در آخر آن مذكور است ” قلت: ارايت ان كانوا يتامى‌ صغارا و كبارا و بعضهم اعلى‌ كسوة من بعض و بعضهم آكل من بعض، و مالهم جميعا (؟) فقال: اما الكسوة فعلى‌ كل انسان منهم ثمن كسوته.

و اما الطعام فاجعلوه، جميعا.

فان الصغير يوشك ان يا كل مثل الكبير ” 1 و علاوه در تذكره به اين جهت استدلال كرده و هر چند در سند آن محمد بن فضيل 2 هست و لكن علامه در مختلف مكرر تصريح كرده ” حديثى‌ را كه محمد بن فضيل از ابى‌ الصباح روايت كرده و مضمون آن هم موافق نفى‌ عسر و حرج است “.

ودر تذكره كه كتاب ” نقل خلاف ” است خلافى‌ هم نقل نكرده.

وابن ادريس نيز در سراير تصريح كرده است به

1: وسائل: ابواب ما يكتسب به، باب 73 ح 1.

توضيح: صدر حديث مذكور تحت شماره 3 باب 72 وارد شده است.

2: حدود هشت نفر به نام ” محمد بن فضيل ” در منابع رجالى‌ ياد شده‌اند كه تنها ” محمد بن فضيل بن غزوان الضبيى‌ ” توثيق شده است كه از اصحاب امام صادق (ع) است و آنكه در حديث ما اسمش آمده از متأخرين اصحاب است كه مرحوم كلينى‌ تنها با دو واسطه از او روايت مى‌كند (