جامع الشتات-ج2-ص459
هم مىتواند تقاص حق خود را (به حسب مصلحت غايب) بكند، 1 بر وجه صحيح.
والله العالم.
198 – سئوال: والدهء صغار كه حضانت صغار را مىنمايد.
و يكى را شير مىدهد، مىتواند كه يوميهء خود را از مال صغار بگذراند يا نه؟ – جواب: بلى مىتواند، اما به اذن حاكم شرع.
و اگر ممكن نباشد، به صلاح [ ديد ] عدول.
والله العالم.
199 – سئوال: اينكه: از مال يتيم صغير به والدهء صغير 2 مىتوان داد كه متوجه احوال صغير 3 بوده باشد يا نه؟ – جواب: هر گاه مادر، فقيره باشد، از مال صغير به او مىتوان نفقه داد.
و هر گاه فقيره نباشد، ولكن صغير را شير مىدهد، اجرت رضاع را 4 مىتواند بگيرد.
و اما اجرت پرستارى طفل را نمىتواند بگيرد، بلكه قيمت مثل صابون و دوا و امثال آن، كه به مصرف طفل برساند مىتواند گرفت.
والله العالم.
200 – سئوال: هر گاه مادر طفل صغير در حال صغر ملك او را فروخته باشد، طفل بعد از بلوغ مىتواند استرداد كند يا نه؟ – جواب: هر گاه معلوم نباشد كه حاكم شرع او را قيم طفل كرده است و به جهت مصلحت طفل فروخته است، مىتواند استرداد بكند.
و هر گاه مادر ادعاى آن بكند كه من قيم بودم، يا آنكه دسترس به حاكم نبود و به استصواب ثقات مؤمنين حسبتا كردهام، بايد به اثبات برسد.
و هر گاه مادر فوت شده است و ملك در دست مشترى است همچنين مىتواند استرداد كرد.
و قول بر اينكه ” فعل مسلم محمول بر صحت است پس بايد حمل كنيم بيع مادر را بر وجه صحيح ” بى وجه است.
بلى، هر گاه ولى شرعى طفل فروخته باشد ديگر بعد از بلوغ نمىتواند ادعائى بكند.
مگر آنكه دعوى كند كه بر غير وجه مصلحت
1: منظور تقاص در مقابل آن قسمت از صداق است كه در ذمهء زوج است.
و اين كلام استدراك از كلامبالاتر است.
2 و 3: و در نسخه: صغيره.
4: در نسخه: رضاع را هم مىتواند بگيرد (