پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج2-ص455

خانه و باغ و آسيا و عصار 1 و خانه و امثال آن، قيمت درخت و اسباب و آلات از سنگ و در و پنجره و غير از آنها را مى‌گيرد.

و حضانت صغير به غير مادر با كسى‌ نيست در صورت سؤال.

والله يعلم.

195 – سؤال: زيد فوت شده و چند زوجه دارد كه هر يك صداق خود را از ورثهء زيد مى‌طلبند.

و ورثهء زيد بعضى‌ صغير مى‌باشند.

واين اجناسى‌ كه از زيد مانده بعضى‌ از براى‌ صغير نفع دارند و بعضى‌ نفع ندارند.

آيا صداق زوجه‌هاى‌ زيد را از آن چيزى‌ كه نفع از براى‌ صغير ندارند بايد داد؟ يا از هر يك زوجه‌ها خود خواسته باشند؟.

جواب: اختيار مال با وارث است.

صاحبان صداق حق خود را مى‌طلبند اگر عينى‌ در صداق ايشان هست عين را بايد به آنها داد.

و اگر دين است هر مالى‌ را كه وارثخواهد بفروشد و حق آنها را بدهد.

واگر نقد طلب دارند نمى‌توانند كه آنها را الزام كنند كه جنسى‌ را كه نمى‌خواهند بر دارند.

و از جانب صغير ولى‌ شرعى‌ او متوجه مى‌شود و صلاح او را ملاحظه مى‌كند.

و بعد فقد جد و وصى‌، حاكم شرع – به تفصيلى‌ كه در سؤال پيش مذكور شد – عمل مى‌كند.

والله العالم.

196 – سؤال: در تصرف ولى‌ مصلحت ضرور است يا عدم فساد كافى‌ است؟ -؟.

جواب: قال الله تعالى‌ ” ولا تقربوا مال اليتيم الا بالتى‌ هى‌ احسن ” اى‌ بالطريقة التى‌ هى‌ احسن.

وقد يتوهم ان هذه الاية تدل على‌ وجوب ابتغاء الطريقة الاحسن والانفع من جميع الطرايق، و لا يكفى‌ مجرد حصول المصلحة فى‌ التصرف.

و اقول: لا دلالة فى‌ الاية على‌ ذلك.

اذ مفهوم الاستثناء هو جواز التصرف على‌ الطريقة التى‌ هى‌ احسن، فان الكلام فى‌ قوة ان يقال ” يحرم قرب مال اليتيم والتصرف فيه الاعلى‌ الطريقة الاحسن.

فانه ليس بحرام ” و كون الولى‌ مكلفا باصلاح ماله امر آخر، لادخل له فى‌ الاية.

والخطاب فى‌ الاية عام لا يختص بالاولياء كقوله تعالى‌ ” ولا تقتلوا النفس التى‌ حرم الله الا بالحق ” قبيل هذه الاية.

فاذا جاز ابقائه على‌ حاله

1: و در نسخه: آسيا و عصا.

– در حالى‌ كه عصا از منقولات است و حكمش قبلا بيان شده، و مراد از عصار آسياب مخصوص روغن‌كشى‌ از حبوبات است (