پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص398

و به هر حال ما نحن فيه، از اين قبيل نيست، نه ديه لازم است ونه كفاره، چون اينها محارب مسلمين مى‌باشند مفروض سؤال اين است كه به اختيار خود، اختيار قتال مسلمين كرده‌اند.

چهار صد وهشتاد و يك – سؤال: فضيلت وثواب جهاد را بيان فرمايند تا جميع مسلمين ومؤمنيندانسته، موجب زيادتى‌ شوق مجاهدين في سبيل الله گرديده، از اين ثواب محروم نمانند.

جواب: هر چند اين قتال جهاد (1) حقيقى‌ نباشد، لكن انشاء الله ثواب فضيلت جهاد از براى‌ اين حاصل مى‌شود وبسيارى‌ از احاديث كه دلالت بر فضيلت جهاد در راه خدا دارند كه اين قتال هم داخل آن عموم هست، هر گاه از براى‌ حفظ دين خدا و محافطت مسلمانان باشد، پيش ذكر كرديم.

و همچنين عموم بسيارى‌ از آيات هم دلالت بر فضيلت وثواب آن به عنوان عموم دارد.

و همچنين احاديثى‌ كه دلالت دارند بر فضيلت شهادت در راه خدا، و از جمله آنها حديثى‌ است از آن حضرت (ص) كه فرمود: سه نفرند كه دعاى‌ آنها مستجاب است.

يكى‌ كسى‌ است كه در راه خدا جنگ مى‌كند، پس ببينيد كه با بازماندگان واهل و عيال او چگونه سلوك (2) مى‌كنيد.

و حديث ديگر از رسول خدا (ص) است كه: هر كس غيبت كند مؤمنى‌ را كه در جنگ مشغول است در راه خدا، يا اذيتى‌ به او برساند يا با بازماندگان او سلوك بدى‌ كند.

روز قيامت، اين عمل زشت او را از براى‌ او نصب مى‌كنند وفرو مى‌گيرد اين عمل زشت، همه حسنات او را، و او را واژگونه به جهنم (3) مى‌اندازند.

و از حضرت امير المؤمنين (ع) روايت شده كه: هزار ضرب شمشير بخورم در راه خدا بهتر است از آن كه در روى‌ رختخواب (4) بميرم.

واحاديث شهادت هم بسيار است وبعضى‌ را پيش گفتيم.

و از رسول خدا (ص) روايت شده است كه: از براى‌ شهيد، هفت خصلت است از جانب خدا.

يكى‌ اين است كه اول قطره‌اى‌ كه از خون او مى‌ريزد، خدا به سبب آن، همه گناهان او را مى‌آمرزد.

دوم اين كه همين كه شهيد شد، سر او در دامن دو زوجه او است از حور العين، و آن

1: البته مطابق مبناى‌ ميرزا، كه قبلا مشروحا بحث گرديد.

2 و 3: وسائل ج 11 ص 14 – 13، ابواب جهاد العدو باب 3 ح 1 و 3 4: همان مرجع باب 1 ح 12 (