جامع الشتات-ج1-ص382
چون او اعرف است به احكام و في الحقيقه اين مراجعه به مجتهد است از براى دانستن طريقه واحكام اين مقاتله والا پس آن تكليفى است برآنهايى كه نزديك به كفارند الاقرب فالاقرب به نهجى كه سابق مذكور شد واگر مراد رجوع به او است در اصل كيفيت مقاتله ومحاربه، پس اهل آن عمل، اعرفند به آن، از اغلب مجتهدين.
(1) 461 – سؤال: در اين ايام غيبت امام (ع) در اين قسم مجاهده ومدافعه، آيا اذن خاص مجتهد جامع الشرايط، شرط است يا نه؟ جواب: نه، شرط نيست.
462 – سؤال: بعد الحكم بوجوب هذا القسم من الجهاد في هذه الاعصار، آيا اين مجاهده ومقاتله به حسب طبقات مسلمين، بر كى واجب ولازم است؟ جواب: پيش گفتيم كه آن، واجب است بر اقرب فالاقرب.
463 – سؤال: بر همه عالم، اين مشخص است كه كفره روسيه را دولت ومملكت و عده و رياستى، مىباشد كه به لشكركشى جزئى و در مدت قليله دفع ايشان در حيز امكان نيست وموقوف بر ترتيب اسباب واسلحه جنگ از توپ وتفنگ وعلم وطبل و ساير ادوات است.
آيا آنها داخل مصالح مسلمين است ومال معد بر مصالح مسلمين را بر آنها صرف مىتوان نمود يا نه؟ جواب: بلى، اينهم از مصالح مسلمين است.
اما سخن در اين است كه تصرف در آن اموال وبه مصرف رساندن آن، كار كى است؟ واما بدون اطلاع حاكم شرع در زمان غيبت مىتوان تصرف كرد يا نه؟ وتحقيق آن، بعد از اين مىآيد.
464 – سؤال: آيا در صورتى كه خوف غلبه كفره بر جميع بلاد اسلام واجراى حكم كفر بر همه مسلمين هست، بر همه كس لازم وواجب است كه بقدر القوة والاستطاعة از فاضل مؤنه خود واهل وعيال خود بر آن مجاهده ومدافعه مصروف نموده، سعى در دفع كفره نمايد يا نه؟
1: سؤال كننده در صدد بحث از ” ولايت فقيه ” است تا زمينه را براى اخذ نمايندگى ولايتى، براى شاه آماده كند ليكن ميرزا سخن از ” تخصص در احكام ” مىزند كه فقيه مىتواند مسايل را بيان كند.