پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص377

از خوف استيصال بيضه اسلام، بركندن ريشه ومحل اجتماع آن را خواسته‌اند واينكه تفسير بيضه را به اصل ومجتمع كرده‌اند يعنى‌ خوف باشد بر ريشه ومحل اجتماع اسلام از مستأصل شدن وبركنده شدن و در اين مقام در عبارات مى‌گويند.

مثل اينكه شهيد در دروس مى‌گويد: الا ان يخاف على‌ بيضة الاسلام وهى‌ اصله ومجتمعه من الاصطلام او يخاف اصطلام قوم من المسلمين.

يعنى‌ مشروط است وجوب جهاد به اذن امام عادل، مگر اينكه ترسيده شود بر بيضه اسلام، يعنى‌ اصل و ريشه ومحل اجتماع آن از مستأصل شدن يا ترسيده شود از مستأصل شدن قومى‌ از مسلمين.

457 – سؤال: در اين اوقات كه طايفه روسيه به جانب ممالك محروسه ايران و ساير بلاد مسلمانان آمده وهمت بر تسخير بلاد اسلام گماشته و مانع از اجراى‌ احكام دين مسدد امام (ع) مى‌باشند دفع ايشان شرعا واجب ولازم است با ظن غلبه مسلمين برايشان يا نه؟ جواب: هرگاه منظور ايشان تغيير شرايع واحكام اسلام يا اذيت به نفوس واعراض مسلمانان ونهب وغارت اموال ايشان است، بلى‌ واجب است، لكن على‌ الاقرب فالاقرب ودر هر طبقه‌اى‌ از اقرب، هرگاه جمعيتى‌ هست كه به بعض آنها كفايت در دفاع حاصل شود بر هر يك از طوايف آنها واجب كفايى‌ است وهرگاه جماعتى‌ كه به نزديك آنها هستند وكفايت نمى‌كنند بر آنهايى‌ كه نزديكترند به آنها واجب است امداد، به عنوان وجوب كفايى‌ و اگر كفايت حاصل نشود الا به اجتماع جميع، بر همه واجب مى‌شود كه امداد كنند ومتعين مى‌شود.

458 – سؤال: در صورتى‌ كه دفع روسيه كفريه واجب شد، اگر دفع ايشان ممكن نشود مگر به اتفاق جميع مسلمين، آيا بر همگى‌ واجب ولازم است كه كمك واعانت و كوشش نمايند در قتال وجهاد با ايشان يا نه؟ جواب: جواب، از مسئله سابق بر اين، معلوم شد.

459 – سؤال: در صورتى‌ كه دعوى‌ وقتال وجهاد با ايشان كه به قصد مال وعرض