پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص287

كه آن را هم تكليف به فروختن نمى‌كنم.

420 – سؤال: شخصى‌ بعد از احرام به عمره تمتع، در يك منزلى‌ مكه از جهت بيمارى‌ از رفقا باز مى‌ماند و روز ديگر كه روز جمعه باشد، حمله‌دارى‌ او را به عرفات مى‌رساند.

قبل از ظهر يا بعد از ظهر، وقوف عرفات را به عمل مى‌آورد و همچنين مشعر و اعمال منى‌ را در روز شنبه به عمل مى‌آورد به اتفاق حاج و به مكه مى‌رود وسعى‌ در طواف وزيارت را به عمل مى‌آورد، وعود به منى‌ مى‌كند و ساير اعمال را بجا مى‌آورد و بعد مراجعت به مكه، طواف نساء را بعد چهار پنج روز ديگر به سبب ناخوشى‌ وبيمارى‌، بجا مى‌آورد و در آن ايام گفتگويى‌ در تعيين عيد و عرفه نبوده و او هم به جهت ناخوشى‌در صدد تفحص وتحقيق بيرون نيامده و بعد از آنكه از مكه آمده، مذكور مى‌شود كه شنبه عرفه بوده ويكشنبه عيد.

والحال نيز حقيقت امر، معلوم نيست وگويا اختلاف در اين امر هم به جهت تصرف مخالفين وجعل ايشان بوده.

والحال سه سال است كه بر اين منوال گذشته.

حج اين شخص چه حال دارد و تكليف او، الحال چه چيز است ومباشرتى‌ كه در آن ايام با زن شده، چه بايد كرد و فرزندى‌ كه به هم رسيده چه حال دارد؟ جواب: اولا اينكه بايد مكلف در عبادت موقت، وقت را دانسته وبه قصد امتثال عمره را در وقت به عمل آورد.

اين شخص هرگاه بدون ثبوت عرفه بودن جمعه (از راه رؤيت هلال يا بينه يا استفاضه معتبره) عمل بجا آورده از اين جهت صورت صحت ندارد.

هر چند در واقع، جمعه عرفه باشد و بر فرض ثبوت عرفه بودن جمعه، تكليف اين شخص اين است كه با ظن فوات اختيارى‌ عرفه كه از اول ظهر است الى‌ غروب آفتاب، يعنى‌ هر گاه گمان كند كه مسماى‌ وقوف در اين وقت براى‌ او حاصل نمى‌شود بايد ترك اتمام عمره بكند وعدول از نيت حج تمتع وعمره آن، به حج افراد.

وبه خاطر بگذارند كه عدول كردم از حج تمتع وعمره آن، به افراد.

تلبيه بگويد وبرود به عرفات از براى‌ حج افراد، وبعد از آن، ساير اعمال حج را بجا بياورد، وبعد اتمام، حج عمره مفرده بجا آورد.