پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص132

بر اين كه اين شخص به قصد ريا كرده واين قدر طول داد واين از نماز بيرون رفت.

به هر حال شكى‌ نيست كه در صورت تحقق فعل كثير بر فرض وتقدير، احوط بلكهاظهر بطلان است، هر چند اكتفا به آنچه كرده، نكرده باشد وتكرار كرده باشد.

298 – سؤال: چه مى‌فرمايند بخصوص در باب شانه‌اى‌ كه بعضى‌ از دندانه‌هاى‌ آن را به سريشم چسبانيده‌اند و مى‌گويند كه سريشم از امعاء وروده سگ (1) ماهى‌ است كه حرام است، آيا شانه پاك است و هر گاه با كسى‌ باشد در وقت نماز كردن، نماز او صحيح است يا نجس است شانه، ونماز باطل است يا نجس نيست شانه، و در او نماز جايز نيست هر گاه با كسى‌ باشد؟ جواب: مردار سگ ماهى‌ نجس نيست، هر چند حرام گوشت باشد، ولكن اجزاء حيوان غير مأكول اللحم هر چند مذكى‌ باشد وهمراه باشد با انسان، صحت نماز با آن مشكل است، بلكه اظهر بطلان (2) است به غير مستثنيات: جزو انسان و مگس و زنبور و امثال آنها.

299 – سؤال: مأموم در وقتى‌ رسيد كه امام در ركوع باشد، چون تكبير گويد كه ملحق شود، امام برخيزد.

مأموم به همان حال مى‌تواند ذاكرا بماند تا به ركوع ركعت ديگر ملحق شود به امام، و هر گاه در وقتى‌ كه به ركوع رود، در حال رفتن كه هنوز به حد ركوع نرسيده امام برخيزد و راست شود، مى‌تواند به همان ركوع كه خود كرده، در سجود ملحق به امام شود وآن را ركعت اول خود قرار دهد يا آنكه قصد انفراد كند ونماز خود را تمام كند؟ -؟ جواب: دليلى‌ بر جواز هيچيك (از باقى‌ ماندن ذاكرا در صورت اولى‌ واكتفا به همان ركوع و لحوق به امام در سجود ومحسوب داشتن آن به ركعتى‌) در نظر نيست.

1: سريشم از ماده گياهى‌ بنام ” سريش ” ساخته مى‌شود ونوع ديگرى‌ از سريشم كه نجاران و درودگران از آن استفاده مى‌كنند از آميزه‌اى‌ از گياه مذكور و انساج ماهى‌هاى‌ حرام گوشت (نه فقط سگ ماهى‌) ساخته مى‌شود و مراد سؤال كننده همين نوع سريشم است.

2: آيا پس از تركيب با مواد ديگر مشمول ” استهلاك ” نمى‌شود؟ وباز هم مصداق ” جزء حيوان غير ماكول “است؟ البته جاى‌ سخن هست خصوصا اگر به وسيله جوشانيدن مشمول ” استحاله ” گردد.