پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص121

نمى‌گويند.

276: سؤال: در صورتى‌ كه ميت را، هم ولى‌ مرد باشد وهم زن، واز يك طبقه باشند، كداميك مقدمند؟ جواب: مرد، مقدم است بر زن، هر گاه در يك طبقه باشند، هر چند زن نزديكتر باشد به ميت، مگر اينكه مرد، صغير باشد يا مجنون، در اين صورت زن مقدم است.

277: سؤال: هر گاه نماز گزارنده در حال نشسته نداند كه از براى‌ سجود نشسته، يا كه از براى‌ اينكه مال نفيسى‌ در پيش رويش گذارده وخوف دزديدن دارد نشسته، آيا بايد آنچه اذكار واعمال مشكوكى‌ است به عمل آورد يا سجود نمايد؟ جواب: بلى‌ بايد افعال مشكوكه ما قبل را كه محل آن نگذشته است بجا آورد، حتى‌ ركوع را به جهت آن كه سقوط حكم، وقتى‌ است كه داخل فعل ديگر از افعال نماز شده باشد ودر اينجا معلوم نيست.

278: سؤال: عالمى‌ كه مجتهد نيست وفتوى‌ مى‌دهد ومسئله مى‌گويد وحكم مى‌كند.

در نزد عوام مى‌گويد ” قول خدا ورسول، چنين است وحقير از قول ايشان مى‌گويم ” وبه قول مجتهدين حى‌ وكتب آنها عمل نمى‌كند ومى‌ گويد ” كلام خدا ورسول وائمه كافى‌ (1) است، احتياج به مجتهد حى‌ نداريم ” با وجود اينكه قوت ترجيح مرجحه مسائل، ندارد.

ودر اينجا كتب مجتهدين حى‌ ومقلدين آنها هست، آيا قول چنين عالمى‌ معتبر است يا نه؟ واين شخص عادل وثقه است ونماز كردن با او صحيح است يا باطل -؟

1: در عصر ميرزا مداخله استعمار در امور روحانيت آغاز گرديد كه در سه محور فعاليت داشت: الف: اخبارى‌ گرائى‌ بصورت مغاير با نحله اخباريون معروف رضوان الله عليهم.

كه عبارت بالا ناظر به يك مصداق از آن است.

ب: توحيد گرائى‌ بر عليه توحيد كه نمونه آن تحريك وتربيت وتشويق محمد عبد الوهاب وغائله وهابى‌ گرى‌ بود كه منجر به تخريب حرم ائمه طاهرين (ع) در حجاز وعراق گرديد.

ج: شعار عدم نياز مسلمين به ” متخصص در دين “، واينكه دين واحكام را همگان مى‌فهمند.

هر سه جريان هنوز هم ادامه دارد.