پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص120

اين كه جدا جدا نكنند واينكه هر دو يكى‌ شوند يا از هم دور شوند، پس توان گفت كه نماز اولى‌ هم منهى‌ عنه است.

واما هر گاه دو نماز برپا شود ومعلوم باشد كه سبقتى‌ واقع شده ومعلوم نباشد كه از كدام است.

باز نماز همه باطل است واكثر گفته‌اند كه هر گاه ممكن باشد جمعه به اينكه وقت باقى‌ باشد وهمه يكجا جمع شوند يا دور شوند به قدر يك فرسخ، جمعه اعاده كنند.

ومسئله خالى‌ از اشكال نيست.

274 – سؤال: هر گاه كسى‌ ادراك كند بعضى‌ از تكبيرات نماز ميت را، باقى‌ تكبيرات را با ادعيه بجا آورد يا نه -؟ جواب: هر گاه جنازه را بر نمى‌دارند آن تكبيرات باقيمانده را با دعاى‌ بعد از آنها بخواند تا به آخر.

و همچنين هر گاه بر مى‌دارند واما به سمت قبله مى‌برند باز تكبيرات را با ذكرها بگويد تا به آخر، و هرگاه جنازه را بر مى‌دارند وبه سمت قبله هم نمى‌برند همان تكبيرات باقيمانده را پى‌ يكديگر بگويد وخلاص شود بدون ذكر ودعا.

275 – سؤال: آيا غيبت متجاهر به فسق را مى‌توان كرد؟ وآيا شخصى‌ كه تقصير در اخذ مسائل دينيه خود نموده، متجاهر به فسق است يا نه؟ جواب: معنى‌ جواز غيبت متجاهر به فسق اين است كه كسى‌ كه مشهور است به فسق، ودر ظهور آن ميان مردم مضايقه ندارد، مثل فلان كس سازنده يا خمار، يا فلان كس مطرب يا مغنى‌ يا فلان كس پاكار (1) يا داروغه وامثال اينها كه اين عملها شغلاو است و وصف كردن او به اين صفات مكروه او نيست.

در همين معاصى‌، غيبت او مستثنى‌ است بلكه حقيقت اين را غيبت نمى‌گويند واما كسى‌ كه بر او گران است كه او را وصف كنند به معصيتى‌، جايز نيست غيبت آن، مگر در جايى‌ كه نهى‌ از منكر موقوف باشد بر آن، ومجرد ترك اخذ مسائل دينيه بر وجه صحيح، اين را متجاهر به فسق

1: پاكار: پاى‌ كار: فضولى‌ كه مردم را (يا ميزان محصولات و درآمد مردم را) به اطلاع مامورين ارباب يا دولت ظالم لو دهد: مزدورى‌ كه براى‌ ظالم خبر چينى‌ مى‌كند: مزدورى‌ كه جريمه ووجوه را براى‌ ظالم دريافت مى‌نمايد.