پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص119

حرير متصل، به قدر ساتر عورت شود، آن اليجه را جامه نمايند، با آن نماز مى‌توان نمود يا نه؟ جواب: اظهر صحت نماز است مگر آنكه همان مقدار در جامه چنان اتفاق افتد كه پس وپيش (هر دو) را ساتر باشد.

273 – سؤال: فاضلى‌ در بلدى‌ نماز جمعه مى‌كرد وفاضل ديگر وارد آن شهر شد و او هم نماز جمعه مى‌كند وسعى‌ دارد كه نماز جمعه را او بكند و هر دو فاضل در يك شهر، نماز جمعه را مى‌كنند، آيا نماز فاضل قديمى‌ صحيح است يا جديدى‌؟ ونماز مأمومين از دو فرقه چه صورت دارد؟ جواب: اولا غالب اين است بسيار دور است كه چنين دو نفرى‌ هر دو عادل باشند، ثانيا بايد دانست كه كدام قابليت جمعه كردن دارند، هر كدام قابليت ندارند بايد او را واگذاشت ونماز كردن با او صحيح نيست واگر بكند هم اخلال به جمعه ديگرى‌ نمى‌رساند و بر فرضى‌ كه هر دو عادل باشند وقابل باشند بايد هر دو در يكجا جمع شوند ويك جمعه بجا آرند، يا اينكه از يكديگر جدا شوند وبه قدر يك فرسخ و هر دو بكنند.

پس هرگاه اتفاق افتاد كه دو شخص عادل قابل، هر دو نماز جمعه كردند، پس اگر هر دو، به يك دفعه شروع در نماز كردند، نماز هر دو باطل است (وشروع، به تكبير احرام متحقق مى‌شود نه به خطبه) وبعد از بطلان هر دو، پس اگر وقت جمعه باقى‌ است بايد اعاده كنند جمعه‌اى‌ بر وجه صحيح، يعنى‌ همه به يكى‌ اقتدا كنند، يا دور شوند به قدر يك فرسخ واگر وقت، باقى‌ نيست همگى‌ اعاده ظهر كنند.

و هر گاه يكى‌ از آنها قبل از ديگرى‌ شروع كرد نماز اولى‌ صحيح است و دوم باطل.

واما اين سخن، خوب است هر گاه بداند پيش مى‌كند در حال كردن.

و هر گاه بداند كه ديگرى‌ در اين شهر مى‌كند واين هم بكند واز باب اتفاق نماز او پيش واقع شود، معلوم نيست كه كافى‌ باشد، بلكه در صورت دانستن اينكه در شهر ديگرى‌ نماز مى‌كند با وجود علم به سبقت هم، صحت، خالى‌ از اشكال نيست، چون هر دو مأمورند به