پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص93

احوط اين است كه در صورت عدم قصد اقامت هم قصر كنى‌ و هم تمام به قصد قربت.

201 – سؤال: اكثر عوام، نمازهاى‌ يوميه را، اخفات مى‌نمايند و حال آنكه شنيده‌اند كه بايد كدام را جهر و كدام را اخفات كرد.

در اين صورت نماز ايشان چه صورت دارد؟ جواب: اظهر اين است كه نماز باطل است.

202 – سؤال: خواهر زن در نزد شوهر خواهرش نماز كند صحيح است يا باطل؟ جواب: واجب است پوشيدن بدن از شوهر خواهر، خصوصا در حال نماز، و لكن حكم به بطلان نمى‌كنيم و مراد از بدن در اينجا، رو و كفين و قدمين (1) است.

و اما اگر ساير اعضاى‌ او باز باشد نماز او باطل است، هر چند هيچ كس در آنجا نباشد.

203 – سؤال: فرش نجس و زمين نجس كه خشك باشد، بر روى‌ آنها نماز كردن چه صورت دارد؟ جواب: ضرر ندارد، به شرط آن كه بدن و لباس مصلى‌ ترى‌ نداشته باشد كه به آنهابرسد و هرگاه سجده بر آن زمين مى‌كند محل سجده بايد پاك باشد واگر نجس باشد صحيح نيست، هر چند خشك باشد.

204 – سؤال: جواب سلام تارك الصلوة را ندادن، وسائل تارك الصلوة را راندن چه صورت دارد؟ جواب: ترك جواب سلام، صورتى‌ ندارد و همچنين راندن مطلق سائل خوب نيست، مگر از باب نهى‌ از منكر، يعنى‌ هرگاه داند يا مظنه كند كه راندن سائل، باعث توبه و بازگشت او مى‌شود، باكى‌ نيست.

205 – سؤال: مسافر هرگاه در مقام اقامه عشره، قصد منزلى‌ نمايد كه آنجا نيز قصد اقامه دارد و ما بين مقامين مسافت نباشد، حكم ما بين منزلين چه صورت دارد؟ جواب: تمام است.

206 – سؤال: هرگاه كثير السفر در بلدى‌ قصد اقامت نمايد، در سفر دوم تمام كند يا سوم؟

1: در آينده نيز خواهيم ديد ميرزا از فقهائى‌ است كه حجاب را شامل رو و كفين و قدمين نيز مى‌داند.