پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص80

181 – سؤال: ميت را كه به روى‌ تخته غسل مى‌دهند و فوطه ميت و دست غسال به تبعيت پاك شدن ميت، آنها هم پاك مى‌شوند يا نه؟ جواب: بلى‌، همگى‌ به تبعيت پاك مى‌شوند، بلكه مى‌گوييم كه پاك شدن آنها نه محض تبعيت است، بلكه به جهت شرعى‌ و صدق شستن بر آنها، بلى‌ آنچه مستفاد مى‌شوداز حكمها هر فضليت غسل ميت با جامه، بر مى‌آيد كه فشردن جامه در اينجا ساقط است و عصر لازم نيست در اينجا.

182 – سؤال: در نماز ميت، پنج تكبير واجب است، يا دعا هم واجب است؟ و اگر دعا هم واجب باشد دعاى‌ بخصوص دارد يا هر دعايى‌ كه باشد؟ نماز ميت را به پيشنماز مى‌توان اقتدا كرد و عدالت پيشنماز در نماز ميت شرط است يا نه؟ جواب: پنج تكبير واجب است به اجماع علما، ودعا هم واجب است بنا بر مشهور و اقوى‌، و در دعا هم بايد كه بعد از تكبير اول، شهادتين را بگويد و بعد از تكبير دوم، صلوات بر محمد وآل محمد وبعد از تكبير سوم، دعا به مؤمنين ومؤمنات، وبعد از تكبير چهارم دعا به ميت وبعد از تكبير پنجم دعايى‌ واجب نيست واقل واجب به همين مى‌شود كه بعد از تكبير اول، بگويد: ” اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمدا رسول الله ” وبعد از تكبير دوم: ” اللهم صل على‌ محمد وآل محمد ” و بعد از تكبير سوم بگويد: ” اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات ” وبعد از چهارم: ” اللهم اغفر لهذا الميت “.

وبه جماعت كردن مستحب است و اظهر اين است كه در امام، عدالت شرط است ودر دعا بهتر آن است كه آنچه بخصوص وارد شده بخواند.

183 – سؤال: در اراضى‌ مبتله بعد از رميم شدن، ظاهرا خلافى‌ نباشد در جواز نبش، بلكه گاه هست كه واجب مى‌شود.

آيا چنين است؟ و آيا احدى‌ از مجتهدين، حدى‌ از براى‌ رميم شدن نقل فرموده‌اند؟ مثل ثلثين سنة، يا اربعين سنة؟ يا همگى‌ موكول به عرف فرموده‌اند؟ جواب: ظاهرا موكول است به عرف و رجوع به اهل خبره.

و مختلف مى‌شود اين به اختلاف خاكها و هواها در بلاد، و مرجع در اين خصوص، ظن است و هرگاه به ظن رميم