پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص64

رفتن قافله طول مى‌كشد، مظنه هست كه ده روز بكشد؟ جواب: بايد كه جزم داشته باشد كه ده روز تمام مى‌مانم، مظنه كافى‌ نيست.

130 – سؤال: كسى‌ مى‌داند كه به كشتى‌ كفار سفر كند براى‌ معامله، لباسش نجس مى‌شود، بايد به آن لباس نجس نماز كند؟ يا مى‌داند كه اكثر اوقات، نماز را در اين سفر نمى‌تواند بكند.

آيا چنين سفر در چنين صورتى‌ جايز است يا نه؟ جواب: چنين سفرى‌ حرام است جزما و به اختيار مرتكب آن نمى‌تواند شد و در اين سفر، نماز را هم قصر نمى‌توان كرد ونه روزه را افطار.

131 – سؤال: چه مى‌فرمايند كه اگر مأموم ملحق شود به امام، بعد از آن كه امامهر سه ذكر ركوع را گفته باشد، اما هنوز راست نشده باشد.

آيا اقتدا در اين صورت صحيح است يا نه؟ جواب: هر گاه امام را به قدر يك ذكر ” سبحان ربى‌ العظيم وبحمده ” دريابد راكعا صحيح است، هر چند امام، ذكر را تمام كرده ومشغول صلوات گفتن باشد وبه دون آن اكتفا نكند.

132 – سؤال: هر گاه مأموم ذكر ركوع يا سجود يا تشهد را اخفا نكند، آيا نماز مأموم صحيح است يا نه؟ جواب: بلى‌ صحيح است.

133 – سؤال: تسبيح اربعه در نماز، آيا يك مرتبه واجب است يا سه مرتبه؟ جواب: اظهر جواز يك مرتبه است واحوط سه مرتبه است.

134 – سؤال: هر گاه مصلى‌ در بين نماز، اسم جناب رسول (ص) بشنود، آيا صلوات فرستادن او واجب است و بر فرض وجوب، اگر ترك كند، نماز باطل است يا نه؟ جواب: مستحب (1) بسيار مؤكد است و بعضى‌ علما واجب مى‌دانند و ترك آن، مبطل نماز نيست.

135 – سؤال: آيا فرقى‌ هست بين اسم جناب رسول (ص) مثل محمد و احمد و بين

1: ظاهرا اين فتوى‌ مخصوص به حالت نماز است كه بعضى‌ علما در همان صورت نيز واجب مى‌دانند.