پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص63

مركبه را نمى‌دانند در قنوت مفرده وتر، به جاى‌ طلب مغفرت از براى‌ چهل مؤمن، چهل مرتبه ” اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات ” بگويند بهتر است يا هر كسى‌ را به اسمه مذكور نمايند؟ جواب: الحال احتياط اين است كه به گفتن ” اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات ” اكتفا كند، تا من بعد، تأمل شود.

والله يعلم.

125 – سؤال: هر گاه كسى‌ در سجده مستحبى‌ باشد از سجده‌هاى‌ قرآن، ودر آن حال آيه سجده واجبى‌ بشنود تبديل به سجده واجب كافى‌ است يا بايد سر بردارد وثانيا سجده كند؟ جواب: بايد سر بردارد وثانيا سجده كند.

وجوبا فورا واقوى‌ عدم فرق ما بين سماع و استماع است.

126 – سؤال: كسى‌ در حال نماز باشد و سجده واجبى‌ بشنود، چه كند؟جواب: دور نيست كه ايماء كند براى‌ سجده و نماز را تمام كند واحوط آن است كه بعد از نماز هم، سجده را اعاده كند.

127 – سؤال: شخصى‌ در نفس الامر، خود را عادل نداند و امامت بكند.

نمازش چه صورت دارد و هم چنين مأمومين؟ جواب: هر گاه مأمومين، او را به عدالت شناخته و نماز كنند و پيش مى‌دارند، نماز همه صحيح است و هرگاه خود، پيش مى‌ايستد و آنها هم به ظن عدالت نماز مى‌كنند، اظهر صحت است و هرگاه مأموم، او را به عدالت نشناخته و نماز كند با او، نماز او باطل است.

هر چند امام هم عادل باشد در نفس الامر.

والله العالم.

128 – سؤال: شخصى‌ در سجود، ذكر را يك مرتبه بگويد و در ركوع سه مرتبه در يك نماز.

آيا جايز است يا نه؟ جواب: بلى‌ جايز است.

129 – سؤال: كسى‌ مى‌خواهد در جايى‌ قصد اقامه بكند.

بايد تعيين بكند كه ده روز در اينجا مى‌مانم يا به مظنه عمده عمل مى‌شود؟ به اين معنى‌ كه معلوم نشود كه ده روز مثلا