پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص55

باشد، مثل زمين مباح را به آجر غصبى‌ فرش كرده باشد، اشكال كمتر است.

108 – سؤال: اول: آب غساله ميت نجس است يا نه؟ و دوم آنكه ظرفى‌ كه در حين غسل دادن به بدن ملاقات كند، ظرف نجس مى‌شود يا نه؟ و اگر ظرف نجس شد آن ظرف نجس به آبى‌ ملاقات كند كه كمتر از كر باشد آب نجس مى‌شود يا نه؟ وبدن كسى‌ كه ملاقات كند به بدن ميت بعد از غسل سدر و كافور و پيش از غسل به آب خالص نجس است؟ و غسل مس ميت لازم است يا نه؟جواب: احوط اجتناب است از غساله ميت، بلكه دور نيست كه نجس باشد، و لكن الحال چون دليل واضحى‌ نيست جرأت حكم به نجاست نمى‌كنم و اين سخن در غساله ميت است.

و اما آبى‌ كه ملاقى‌ بدن مى‌شود به جهت غير غسل و كمتر از كر باشد، شكى‌ در نجاست آن نيست، هر چند به جهت شستن چرك بدن او باشد، و اما غساله ازاله نجاستهاى‌ ديگر از بدن ميت، پس كلام در آن مثل ازاله نجاست است از بدن زنده كه اشهر واحوط در آن، حكم به نجاست است، هر چند حقير در حكم آن نيز اشكال دارم و اما ظرفى‌ كه در حين غسل دادن با رطوبت به بدن ميت ملاقات كند، پس آن ظرف نجس مى‌شود و اگر آن ظرف به آب كمتر از كر، ملاقات كند آن هم نيز نجس مى‌شود و بدن ميت تا سه غسل او تمام نشده نجس است وملاقى‌ آن نجس مى‌شود و همچنين به ملاقات آن، غسل مس ميت واجب مى‌شود، هر چند قليلى‌ از يك عضوى‌ از غسل آخرى‌ باقى‌ مانده باشد.

109 – سؤال: هر گاه آب وضو را از مرفق قدرى‌ پايين‌تر بريزى‌، اما از مرفق بشويى‌ صحيح است؟ يا واجب است كه در آب وضو كه از مرفق بريزد تا صحيح باشد؟ جواب: بلى‌ صحيح است و از بالا ريختن واجب نيست، آنچه واجب است از بالا شستن است، بلى‌ مستحب است كه از بالا بريزد.

110 – سؤال: مرتد: در ظاهر توبه او قبول است و پاك است در ظاهر يا نه؟ جواب: بلى‌ اظهر قبول است و پاك مى‌شود و تزويج جديد مى‌تواند كرد و مال جديد هم مالك مى‌شود، نهايت اموال سابقه رجوع به او نمى‌كند و زن سابق هم به عقد سابق حلال نيست و قتل هم ساقط نمى‌شود و الله العالم.