جامع الشتات-ج1-ص43
86 – سؤال: ظرفى را سركه مىاندازند وبعد از غليان وحرمت، قدرى از آن انگور را بر مىدارند كه پايين برود وقدرى از آن ظرف، خالى مىماند.
آيا بعد از سركه شدن همه آن ظرف پاك مىشود يا نه؟ جواب: بلى ظاهر طهارت است.
87 – سؤال: آيا ” حلالى ” كذائى (1) هر گاه بىرسيدن آتش، از گرمى هوا به جوش آيد هنوز خمر نشده غلال است يا نه؟ جواب: هر گاه معلوم شود كه آب انگور از انگور در آمده است وبا آب وسركه ممزوج شده وبه جوش آيد يا دانه هاى انگور به جوش آيد اظهر نجاست وحرمت است واگر اينها هيچيك معلوم نباشد ومحتمل باشد كه همان آب وسركه تنها به جوش آمده باكى نيست، ولكن ظاهر آن است كه آب وسركه به تنهايى به خودى خود به جوش نمىآيد.
88 – سؤال: هر گاه جاى حمام نجس شود به مجرد آب ريختن پاك مىشود يا نه؟ جواب: هر گاه مثل سنگ يا قير يا آجر باشد وآب جارى باشد وغساله آن بيرون رود وشرايط تطهير به عمل آيد پاك مىشود.
89 – سؤال: اهل ذمى ظرف مسلمان را با قلع سفيد گرى بكند، پاك است يا نجس؟ جواب: مادامى كه علم به هم نرسانيده است كه با رطوبت به آن ملاقات كرده است پاك است، وليكن بسيار بعيد است واحتياط آن است كه بعد از سفيد كردن تطهير كنند و بعد تطهير استعمال آن ضرر ندارد.
90 – سؤال: حد مطهر بودن زمين كدام است؟ فرش وسنگ وآجر مطهرات است يا نه؟ وگل در زمستان مطهر است يا نه؟ وآلودگى گل در روى برف كافى است براى تطهيريا نه؟ و زمين چه چيزها را پاك مىكند؟ فرقى ما بين نجاسات تر و خشك آنها هست يا نه؟ و جرم دار وبى جرم آن فرقى دارد يا نه؟ جواب: زمين پاك مىكند كف پا وته كفش وچكمه وگيوه وامثال اينها را، نه مثل
1: اشاره به مسألة بالاتر است.