پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص39

واجب نيست.

بلكه همين (1) وضو مى‌سازد واگر از يك استحاضه است پس بايد دانست كه مستحاضه واجب است استظهار (يعنى‌ به قدر مقدور، خود را محافظت) كند از بيرون آمدن خون به پنبه آغشتن وتعجيل كردن در نماز، پس هر گاه تقصير نكرده در محافظت، است بر او واجب نيست اعاده غسل در كثيره ومتوسطه ونه وضو در قليله.

واگر تقصير كرده در محافظت است بر او واجب است اعاده غسل در غير قليله ووضو در قليله وغير آن.

ووجوب سد كردن ومحافظت كردن در صورتى‌ است كه ضررى‌ نرسد به سبب سد آن والا واجب نيست واعاده طهارت هم لازم نيست.

77 – سؤال: هر گاه تيمم كرديم به جهت عذرى‌ وقبل از نماز علوق خاك را مى‌توان شست يا نه؟ جواب: شستن علوق خاك تيمم قبل از نماز ضرر ندارد.

والله العالم.

78 – سؤال: هر گاه كاسه چوبين وتخته حمام كه بر روى‌ آن نماز مى‌گزارند كثيف شده باشد به محض داخل كردن در آب كر، پاك است يا نه؟ جواب: هر گاه عين نجاستى‌ در آن نباشد كه محتاج به دست ماليدن باشد به مجرد فرو بردن در آب كر، پاك مى‌شود واگر عين باشد دست بمالد ودر آب فرو برد، واحوط آن است كه دوباره در آب داخل كند.

79 – سؤال: غساله ميت نجس است يا نه؟ جواب: احوط اجتناب است.

سه كف آب بريزد بر رو، يا دست ويك دفعه بشويد ضرر دارد يا نه؟ 80 – سؤال: آيا به خاك وآب غصبى‌ تيمم ووضو مى‌توان ساخت يا نه؟ جواب: وضو به آب غصبى‌ حرام وباطل است وهر چند تيمم به خاك غصبى‌ حرام

1: مراد از لفظ ” همين ” معناى‌ انحصارى‌ ” فقط ” يا ” تنها ” است.

همانطور كه در مقدمه كتاب گفته شد مرحوم ميرزا اين لفظ را وگاهى‌ لفظ ” همان ” را بدين معنى‌ بكار مى‌برد.