پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص13

در ظهر استحاضه متوسطه شود و در مرشد العوام فرموده‌ايد كه از براى‌ استحاضه متوسطه در صبح، يك غسل بكند، حالا ظهر، به هم رسيده، چه كند؟ آيا غسل كند، وضو بسازد و غسل نكند؟ و همچنين هر گاه در مغرب، متوسطه شود صبر كند تا صبح غسل كند.

هر گاه بر اين صفت باقى‌ مانده باشد يا آنكه همان مغرب يا ظهر غسل كند؟ جواب: ظاهر اين است كه واجب نيست كه از براى‌ ظهر و مغرب غسل كند بلكه غسل را از براى‌ همان نماز صبح آينده مى‌كند، مگر اينكه بالمره خون قطع شود ومعلوم او شود كه ديگر خونى‌ نيست.

در اين وقت غسل از براى‌ انقطاع و برء مى‌كند و نماز ظهر يا مغرب را مى‌كند.

و همچنين هرگاه بعد از نماز مغرب و عشاء برء و انقطاع حاصل شود به آن از براى‌ نماز صبح بايد غسل بكند و نماز كند.

16 – سؤال: چربى‌ كه در دست به هم رسيد، آيا واجب است كه ازاله قبل از غسل و وضو بشود يا با آن وضو و غسل نماز مى‌توان كرد؟ جواب: هر گاه جسميتى‌ ندارد كه حايل باشد از رسيدن آب به بشره، باكى‌ نيست و محض اين كه آب بعد از رسيدن به بشره مى‌دود به جاى‌ ديگر ظاهرا ضررى‌ ندارد و وضو و غسل صحيح است.

17 – سؤال: غسل جنابت يا جمعه در حوض مسجد چه حال دارد هرگاه حوض در وسط مسجد باشد؟ وچه حال دارد هرگاه در خارج مسجد باشد؟ اين غسل باطل است يا صحيح؟ و هرگاه با آفتابه از آب حوض مسجد بردارد و در خارج مسجد وضو يا غسل بكند، اين وضو و غسل چه حال دارد؟ و آب برداشتن از چاه مسجد چه حال دارد؟ هرگاه وضو و غسل به عمل بياورد.

و هر گاه آب از چاه مسجد بكشند و در خانه ببرند از براى‌ خوردن و غير خوردن و در گل كردن و عمارت كردن بفرمايند كه اينها چه حال دارد؟ كه اگر صحيح نباشد احتراز كنند.

جواب: در صورتى‌ كه غرض واقف معلوم باشد از بناى‌ حوض وآب، بايد موافقت غرض واقف كرد، در صورت جواز وعدم جواز كه صحت وعدم صحت هم بر آن مترتب مى‌شود.

و در صورت جهالت حال، هر گاه ضررى‌ به حوض نمى‌رسد وباب وقف كه شاهد حال